توان الکتریکی چیست؟کاربرد توان الکتریکی چیست؟

در مطلب آموزشی این هفته قصد داریم تا یکی از مهمترین موضوعات و مفاهیم پرکاربرد در دنیای برق الکتریکی را معرفی کرده و ابعاد مختلف این مفهوم و تعریف آن را مورد بررسی قرار دهیم.مفهوم توان الکتریکی که بر روی تمام وسایل برقی و الکتریکی که با برق شروع به فعالیت میکند و الکتریسیته وابسته است دیده میشود.

با ما همراه باشید.

توان الکتریکی چیست

توان الکتریکی چیست؟

در بخش ابتدایی مقاله قصد داریم تا به یک سوال اصلی که تمام توان الکتریکی را دربرمیگیرد اشاره کنیم و آن را پاسخ دهیم.

در یک تعریف بسیار ساده و کلیشه ای از این مفهوم و عبارت میتوان گفت که توان الکتریکی عبارت است از؛آهنگ انتقال انرژی الکتریکی در یک مدار که واحد آن هم در سیستم بین‌المللی وات یا ژول بر ثانیه میباشد.

اما ما قصد داریم تا مفهوم توان الکتریکی را برای شما به صورت گسترده تر و با شرح و بسط بیشتری تشریح کنیم.

توان الکتریکی در یک مدار به سبب عبور بار و انرژی پتانسیل از یک پایانه مدار به پایانه دیگر تولید میشود.این توان الکتریکی مانند توان مکانیکی آهنگ انجام کار بوده و از حرکت بار در مدار و در واحد ثانیه تولید میشود.

فرآیند تولید توان الکتریکی

در این بخش قصد داریم تا انواع مدار‌ها و سیستم هایی که توات الکتریکی در آنها تولید و جاری میشود را مورد بررسی قرار داده و معرفی کنیم.

همانگونه که در بالا ذکر کردیم توان الکتریکی به سبب حرکت نیروی پتانسیل یا همان بار از یک پایانه مدار به پایانه دیگر بوجود می‌آید.

توان الکتریکی چیست

در ادامه همین مطلب باید گفت که در هنگام شکل گیری توان الکتریکی در مدار بار به دلیل اختلاف پتانسیل الکتریکی بوجود آمده در سیستم از یک سر به سر دیگر حرکت میکند و در این بین اشکال دیگر انرژی شکل می‌گیرند و همین موضوع به معنای ایجاد توان الکتریکی در مدار آن سیستم یا دستگاه میباشد.

اما از نظر همین بوجود آمدن اختلاف پتانسیل و شکل گیری توان الکتریکی،مدار ها و سیستم ها به دو دسته مختلف تقسیم میشوند که عبارتند از؛

  1. دستگاه با توان الکتریکی منفعل یا همان بار‌ها
  2. دستگاه با توان الکتریکی فعال یا همان منابع انرژی

در ادامه به تشریح و تعریف دو نوع سیستم تولید کننده توان الکتریکی می‌پردازیم.

اگر در مدار یک دستگاه با سیستم بار مثبت از سمت پایانه مثبت به دلیل اختلاف پتانسیل به سمت پایانه منفی حرکت کند و از طرف دیگر هم بار منفی از سمت پایانه منفی در خلاف جهت بار مثبت حرکت کند بر روی بار های جاری در مدار کار انجام شده است.در یک مدار بار ها ممکن است تا با همین حرکت و تبادل بار‌ها بین پایانه ها به دلیل اختلاف پتانسیل،کار در سیستم و دستگاه انجام شود و با تبدیل انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی،توان الکتریکی در دستگاه شکل بگیرد. 

به این دستگاه که توان الکتریکی از طریق حرکت و جابجایی بارها شکل گرفته است،سیستم منفعل گفته میشود.

این مدل از دستگاه ها با توان الکتریکی منفعل همیشه جریان الکتریکی را از منبع دریافت کرده و به انواع دیگر انرژی مانند؛انرژی گرمایی،مکانیکی،جنبشی و… تبدیل میکند.

از انواع این سیستم ها میتوان به؛لامپ،بخاری برقی و موتور های الکتریکی اشاره کرد.سیستم های با توان الکتریکی منفعل عمدتا از جریان برق متناوب(AC) استفاده میکنند و جهت ولتاژ در این مدار همیشه در حال تغییر جهت است اما جهت جریان ثابت است.

علامت قراردادی توان الکتریکی مصرفی و تولیدی

در سیستم برقی بین المللی برای این موضوع که یک دستگاه هم میتواند مصرف کننده و هم تولید کننده در توان الکتریکی را داشته باشد،بار مثبت به صورت قراردادی برای علامت توان الکتریکی خارج شده از مدار و وارد شده به یک جز میباشد و همینطور بار منفی هم علامت توان الکتریکی خارج شده از یک جز و وارد شده به مدار میباشد.

توان الکتریکی

توان الکتریکی راکتیو

توان راکتیو نیز نوع دیگری از توان الکتریکی محسوب می‌شود که در مدار هایی که با جریان برق متناوب تامین می شوند،بوجود می‌آید.

در این مدار‌‌ها عناصر ذخیره انرژی گاهی ممکن است که باعث تغییر متناوب در جهت جریان شوند؛همین امر باعث میشود تا بخشی از انرژی هنگام حرکت جریان در مدار به طور میانگین در یک چرخه کامل شارَ جریان باعث انتقال انرژی شود که به این امر توان الکتریکی واقعی گفته میشود.

اما بخشی از این انرژی هم در هر چرخه ممکن است که در مدار باقی مانده و به منبع برگردد که به آن توان الکتریکی راکتیو میگویند.

تولید برق و توان الکتریکی

در این بخش قصد داریم تا انواع دستگاه هایی که برق و توان الکتریکی را تولید میکنند بررسی و معرفی کنیم.

توان الکتریکی و نیروی برق غالبا توسط ژنراتور های الکتریکی تولید میشود اما گاهی هم این برق توسط باتری های الکتریکی تولید و تامین میشود.شرکت های صنعت برق با تولید نیروی الکتریکی و توان الکتریکی از طریق شبکه های توزیع این نیرو را به خانه ها و شرکت ها و کارخانه ها عرضه میدارند.

ژنراتور توان الکتریکی

در ابتدای این شبکه های توزیع برق یک دستگاه به اسم کنتور قرار دارد که تمام برق مصرفی یک واحد را در خود جای میدهد.یکی دیگر از ویژگی هایی که مفهوم توان الکتریکی دارد این است که یکی از شکل های انرژی را با آنتروپی پایین فراهم میکند و همین امر باعث میشود تا بتوان انرژی برق را به فاصله های بسیار دور از منبع اصلی شبکه ها انتقال داد.

در رابطه با تاریخچه تولید نیروی برق و الکتریسیته می توان گفت که اولین بار نیرو و توان الکتریکی توسط مایکل فارادی کشف شد و شیوه اولیه او که امروزه هم بنیان تولید نیروی برق میباشد,تولید انرژی با استفاده از حرکت یک حلقه سیم یا صفحه مسی بین دو آهنربا بوده است.

امروزه بر اساس همین موضوع و با پیشرفت فناوری و علم این سیستم در ابعاد بزرگتر و گسترده تر در جهت تولید برق و توان الکتریکی متناسب با نیاز فراوان مردم در این روزها دستگاه ها و ژنراتور های گوناگونی طراحی و تولید شده است.

در مرحله اول در تولید نیروی برق ژنراتور های الکترومکانیکی,در نیروگاه ها وجود دارند که با انرژی گرمایی زمین,شکافت هسته ای و یا احتراق و توسط موتور های حرارتی کنترل شده و فعالیت میکنند.نوع دیگری از ژنراتور ها هم وجود دارند که با عنوان ژنراتور آبی یا بادی شناخته میشوند که در نیروگاه های برق وظیفه تولید برق و توان الکتریکی را بر عهده دارند.

نیروگاه تولید توان الکتریکی

روش دیگری هم امروزه برای تولید نیروی برق و توان الکتریکی وجود دارد که در آن از پنل های خورشیدی فتوولتائیک استفاده میشود.

در مرحله بعدی تولید نیروی الکتریسیته و توان الکتریکی,انتقال و توزیع آن به شبکه های متعدد,و نیز ذخیره و بازیابی آن قرار دارد که این اعمال توسط نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای انجام میشود.

تحول صنعت برق و تولید توان الکتریکی

در ادامه قصد داریم تا توضیح کوتاه و مختصری در رابطه با تحول صنعت برق و بهینه تر شدن تولید توان الکتریکی بدهیم.

با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون فناوری و علم و صنعت امروزه دستگاه ها با بازدهی و راندمان بالا در نیروگاه ها طراحی و تولید شده اند که با هدف تولید برق و توان الکتریکی به صورت بهینه تر و کم هزینه تر در حال فعالیت میباشند.

صنعت برق امروزه وظیفه تولید,انتقال,عرضه و نیز ذخیره و بازیابی نیرو الکتریسیته و توان الکتریکی را به سراسر جهان بر عهده دارد.این موضوع در دنیای امروز که تمام امور و فعالیت ها در سراسر جهان وابسته به جریان برق می باشد امری بسیار پر اهمیت است.

مراحل توان استفاده از توان الکتریکی

توزیع این جریان بین این همه خانه و شرکت و کارخانه در شهرها مختلف با مسافت ها گوناگونی نیازمند دقت فراوانی می باشد تا توان الکتریکی در سریعترین حالت و با بیشترین بازدهی و کمترین اتلاف به دست مشتریان برسید.

کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس
آموزش عیب یابی کلید محافظ جان

آموزش تست و عیب یابی کلید محافظ جان؛علت قطع شدن فیوز محافظ جان

کلید محافظ جان یا RCCB یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی است که برای حفاظت از افراد و تجهیزات الکتریکی در برابر حوادث و جریان نامتعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه کلید محافظ جان به طور کلی بسیار مطمئن است، اما ممکن است در برخی مواقع خراب شود…
آموزش نحوه عیب یابی و تست کلید محافظ جان

آموزش نحوه تست کلید محافظ جان

در هر محیطی، چه در محیط‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی ایمنی تجهیزات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اجزای حیاتی که ایمنی سیستم‌های الکتریکی را تضمین می‌کند، کلید محافظ جان است. کلید محافظ جان در واقع قطع کننده جریان برق در هنگام بروز مشکل و خطاست و…

کاربرد برق و توان الکتریکی

در این قسمت قصد داریم تا کاربرد برق و استفاده از توان الکتریکی را از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار دهیم.

اولین و ساده ترین استفاده ای که پس از تولید توان الکتریکی از آن شد,طراحی و تولید باتری بود.اولین بار,باتری توسط آلساندرو ولتا در سال ۱۸۰۰ طراحی شد.نسخه اولیه باتری همانند نسخه های حال حاضر,از تعدادی سلول الکتروشیمیایی تشکیل شده است که انرژی شیمیایی را ذخیره کرده و به انرژی و توان الکتریکی تبدیل میکند.از زمان طراحی و تولید این دستگاه تا به امروز,باتری ها یکی از موارد پر استفاده هم در کارخانه و محیط های صنعتی و هم در خانه ها و محیط های مسکونی بوده اند.

کاربرد توان الکتریکی

باتری ها برای تولید توان الکتریکی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم میشوند.

باتری های اولیه,نوع یک بار مصرف باتری در تولید توان الکتریکی می باشد و باتری ها ثانویه از نوع باتری قابل شارژ میباشند که قابلیت استفاده چندین بار و در طولانی مدت را دارند.

باتری همچنین در ابعاد گوناگون و متعددی ساخته میشوند که از آنها میتوان به,باتری ها مینیاتوری برای تامین توان الکتریکی سمعک و ساعت مچی و یا باتری هایی در ابعاد یک اتاق که برای تامین برق مورد نیاز شبکه های داده کامپیوتری و یا تلفن خانه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور کلی می توان گفت که زندگی در دنیای امروز در همه محیط و مشاغل وابسته به نیروی الکتریسیته و توان الکتریکی میباشد.از خانه ها و واحد های مسکونی,که برای امور مختلفی مانند;روشنایی و آشپزی و گرمایش به برق احتیاج دارند,گرفته,تا کارخانه ها و محیط های صنعتی گوناگون که برای انجام راه اندازی دستگاه های مختلف به توان الکتریکی و نیروی برق احتیاج دارند همگی وابسته به این موضوع مهم هستند و به دلیل همین اهمیت,این موضوع یکی از بخش های حائز اهمیت در خدمات عمومی میباشد.

کاربرد توان الکتریکی

توان الکتریکی و اینورتر

در بخش بعدی به بررسی توان الکتریکی در یکی از دستگاه هایی که امروزه هم در صنعت و هم در مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد میپردازیم.

اینورتر یکی از دستگاه هایی است که با هدف بهینه سازی استفاده از برق و کاهش اتلاف انرژی طراحی و تولید شده است.این دستگاه ها به دلیل اینکه با جریان برق مورد نیاز دستگاه در ارتباط مستقیم هستند باید توان الکتریکی متناسب با برق مورد نیاز دستگاه را هم داشته باشد.به همین دلیل تنوع در توان الکتریکی این دستگاه بسیار مورد اهمیت میباشد.

توان الکتریکی در اینورتر

کمپانی پنتاکس یکی از برترین و مطرح ترین تولید کننده ها در زمینه انواع اینورتر در دو مدل سه فاز و دو فاز میباشد که همه نیاز های مشتریان و کاربران را هم در مصارف خانگی مانند;پمپ آب و کولر گازی هم در مصارف صنعتی مانند;نوار نقاله و کمپرسور و ….. تامین میکند.

برای آشنایی بیشتر با انواع اینورتر پنتاکس پیشنهاد می کنیم “این مقاله” را مطالعه کنید. 

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

جمع بندی

در پایان مطلب و به عنوان جمع بندی می توان گفت که نیروی برق و توان الکتریکی,یکی از مهمترین و حیاتی ترین امور در دنیای امروز میباشد که ادامه زندگی و کار ها را به خود وابسته کرده است.

امیدواریم که مطلب فوق در رابطه با توضیح مفهوم توان الکتریکی برای شما مفید بوده باشد.در صورت مفید بودن مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.نظرات,انتقادات و پیشنهادات خود را هم در بخش دیدگاه ها,با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]