اینورتر پنتاکس یا درایو دانفوس؛ کدام بهتر است؟

اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس دو تن از مهم ترین تجهیزات برق صنعتی محسوب می‌‌‌شوند که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند.در خیلی از موارد اینورتر و درایو را یکی می‌دانند اما کاملا اشتباه است زیرا تفاوت هایی میان اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس وجود دارد. در راستای اهمیت این دو تجهیز برق صنعتی 

ما تصمیم گرفتیم مطلبی تهیه کرده و در آن ویژگی های هر کدام از اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس را بیان کنیم.

اینورتر پنتاکس یا درایو دانفوس

اینورتر

ابتدا قصد داریم نگاهی به چیستی اینورتر و کاربرد های در آن صنعت بپردازیم.

اینورتر دستگاهی الکتریکی برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم می‌باشد. علاوه بر این از اینورتر برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس و ولتاژ برق اعمال شده به موتور الکتریکی، بدون آنکه آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. امروزه از اینورتر معمولا برای کنترل قدرت کشش و سرعت موتور استفاده می‌شود. از جمله مزایای استفاده از اینورتر موارد زیر می‌باشد. 

اینورتر پنتاکس

  • ذخیره انرژی تا ۵۰ درصد 
  • نبودن شک راه اندازی 
  •  تنظیم کننده سرعت موتور
  • تغییر جهت دور به آسانی 
  • روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق 
  • عدم نیاز به دستگاه های کنترل دبی مکانیکی 
  • افزایش عمر مفید تجهیزات برقی 
  • کاهش ضربه های مکانیکی 
  • حفاظت موتور .کنترل از راه دور 
  • برنامه ریزی برای حرکت
  • کار کردن موتور با وجود ولتاژ متغیر و…

از اینورتر به ویژه اینورتر پرتو صنعت میتوان در مواردی همچون آسانسور، پمپ و فن، میکسر ها، اکسترودر ها، نوار های نقاله، دستگاه های ماشینی و… بهره برد.

اینورتر پنتاکس

کمپانی پنتاکس از بزرگترین و معتبرترین تولیدکننده های اینورتر در داخل کشور است که در بخش دوم این مقاله اینورتر هایش را معرفی می کنیم.

اینورتر های پنتاکس با کاهش جریان و فرکانس برق ابتدایی و مورد نیاز برای به کار افتادن الکتروموتور ها باعث کاهش هزینه برق مصرفی و همچنین صرفه جویی در مصرف برق و ذخیره آن میشوند.از طرف دیگر اینورترهای پنتاکس با بالا بردن گشتاور و توان اسمی الکترو موتورها باعث افزایش راندمان هم میشوند.

هدف دیگر از استفاده از اینورترهای پنتاکس کنترل دور الکتروموتورها میباشد.اینورترهای پنتاکس با بالا بردن فرکانس و جریان برق ورودی به الکتروموتور از محدوده ۰ تا حد اسمی موتور باعث به کار افتادن نرم موتور می شوند.

این امر خود باعث کاهش فوق العاده و چشمگیر استهلاک موتور و میز برق مصرفی میشود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و با تنها با کمی جزئیات به مزایای استفاده از اینورتر های پنتاکس در الکتروموتورهای صنعتی و تجاری بپردازیم، باید به موارد زیر اشاره کرد.

اینورتر های پنتاکس

  • افزایش کیفیت محصول
  • کاهش استرس مکانیکی و الکتریکی در تجهیزات
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
  • کاهش تجهیزات مکانیکی مانند;سوپاپ و…
  • حفاظت موتور در برابر بالا رفتن ولتاژ و مانع آسیب دیدگی موتور
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • راه اندازی نرم الکتروموتور یا ژنراتور
  • توقف نرم موتور هایی مانند پمپ ها
  • کنترل بهتر فرآیند و بالا بردن بازدهی و راندمان

درایو

درایو ها تمام کاربرد های اینورتر را دارا هستند و حتی کاربرد های بیشتری از اینورتر دارند.در واقع می توان اینورتر را بخشی از درایو دانست

درایو یا کنترل کننده دور موتور وسیله ای است که امروزه در صنعت برای تنظیم دور الکتروموتور ها مورد استفاده قرار میگیرد.همین امر باعث شده که از درایور های صنعتی در زمینه های بسیار گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.طوری که این روزها درایو های صنعتی تبدیل به عضوی جدانشدنی در صنایع تبدیل شده است.

درایو یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتور ها مورد استفاده قرار میگیرد. درایو ها با راه اندازی آرام و نرم و توقف و مکث در چرخش الکتروموتورها و همچنین با کاهش جریان دریافت شده از منبع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و جریان اسمی الکتروموتورها میشوند. در حالیکه اینورترها معکوس کننده جریان برق از DC به AC میباشند.

درایو دانفوس

یکی از کمپانی های برتر در زمینه تولید درایو های صنعتی  برند دانفوس میباشد.که همچنین نمایندگی دانفوس در لاله زار با تنوع فراوان در محصولات خود به برندی پر فروش در زمینه درایو های صنعتی تبدیل شده است.

کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع محصولات برق صنعتی
بهترین برند اینورتر در جهان
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس

درایو دانفوس

یکی از بخش هایی که هم در دنیای صنایع بسیار مهم و حائز اهمیت است و هم کمپانی دانفوس تمرکز بسیاری بر روی آن دارد درایو دانفوس میباشد.

درایو های صنعتی دانفوس در سیستم های صنعتی امروز نقش بسیار مهم و بسزایی را ایفا می کنند.این دستگاه ها با کنترل ولتاژ و جریان برق در حفظ سلامت دستگاه و الکتروموتور و نیز مصرف بهینه انرژی برق توسط الکتروموتور اهمیت بالایی دارند.

از مدل های پرفروش درایو های صنعتی دانفوس میتوان به FC 302 اشاره کرد.این محصول با بدنه مقاوم و مستحکم خود با اتصال به جریان برق سه فاز شروع به فعالیت می کند.محدوده توان این محصول با برق سه فاز ۲۰۰-۲۴۰ ولت,۰٫۲۵ کیلووات تا ۷۵ کیلووات میباشد.و همچنین با اتصال به برق سه فاز ۳۸۰-۴۸۰ ولت,۰٫۳۷ کیلووات تا ۷۵ کیلووات میباشد.

درایو دانفوس

تفاوت اینورتر پنتاکس با درایو دانفوس

نوبتی هم باشد نوبت بیان تفاوت های اینورتر با درایو است.

اینورتر بخشی از درایو است، اگر به طور جزئی و ریز بخواهیم عملکرد درایو را بررسی کنیم، یک درایو صنعتی برق ورودی یعنی برق AC  را می‌گیرد و آن را به برق DC با استفاده از یکسو کننده تبدیل می‌کند. اینورتر چه وظیفه‌ای دارد؟ وظیفه آن معکوس کردن جریان برق از DC  به AC است.  درایو از دو بخش اصلی کانورتر و اینورتر تشکیل شده است ولی اجزای دیگری هم دارد. از سایر تفاوت‌های اینورتر و درایو می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تفاوت اول اینکه اینورتر ها قطعات محرک ندارند,درست برعکس درایو ها دارای تعدادی قطعه محرک در داخل خود میباشند.
  • تفاوت بعدی بین اینورتر ها و درایو های صنعتی این است که در اینورتر ها تنها ولتاژ و توان خروجی قابل مشخص کردن میباشد.در حالیکه در درایو های صنعتی با تنظیم دستی ولتاژ,فرکانس و توان ورودی,میتوان مقادیر خروجی دستگاه ها بصورت دلخواه مشخص کرد
  • و در نهایت تفاوت اصلی و عمده بین اینورتر ها و درایو های صنعتی این است که,اینورتر ها تنها معکوس کننده جریان برق از DC به AC می باشد,درحالیکه درایو های صنعتی با استفاده از همین معکوس و یکسو کردن جریان برق به کنترل دور موتور دستگاه های صنعتی و الکتروموتور ها میپردازد.

هزینه های اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس

در بخش آخر مقاله رنج های قیمتی هر کدام از اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس را بیان کردیم.

اینورتر های پنتاکس تنوع خیلی زیادی دارند به طوری که می توان لیستی طولانی از انواع اینورتر پنتاکس تهیه کرد.اینورتر پنتاکس تولید داخل میباشد در نتیجه رنج قیمتی اینورتر پنتاکس  پایین تر و وسیع تر می باشد به طوری که میتوان از ۲ میلیون تا ۲۰۰ میلیون در نظر گرفت.

اینورتر پنتاکس

در مورد درایو دانفوس باید خدمتتون عرض کنم که به دلیل خارجی بودن و کیفیت بالاتر ، مشخصا قیمت بالاتری نیز دارد به طوری که میتوان رنج قیمتی آن را از ۴ میلیون تا ۸۰ میلیون در نظر گرفت.البته توجه داشته باشید که این رنج قیمتی مخصوص داخل کشور ایران می باشد زیرا درایو های گران و کاربردی دانفوس در ایران موجود نمیباشد.

اگر مایل به خرید هر گونه محصولی تولید شده توسط برند تکو هستید، میتوانید خیلی راحت با مراجعه به بخش فروشگاه الکترو ثامن در همین سایت ، در کمترین زمان در هر لحظه و مکان دلخواه محصول خود را خریداری کنید . علاوه براین امکان خرید محصولات به صورت حضوری در فروشگاه الکترو ثامن نیز مهیا می باشد . 

در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات کامل و درست در مورد برند تکو منتشر کنیم تا در اختیار شما قرار گیرد. در صورت مفید بودن این مقاله برای شما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همچنین در بخش دیدگاه ها نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]