انواع استاندارد برق

در مطلب امروز بر اساس درخواست های کاربران قصد داریم تا انواع استاندارد برق را در سطح جهانی و مطرح را در دنیای الکتریک بررسی و معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

 
انواع استاندارد برق

استاندارد برق چیست؟

در بخش ابتدایی قصد داریم تا پیش از هر چیزی بررسی کنیم که استاندارد برق چیست و به چه منظوری شکل گرفته و استفاده میشود.

در دنیای الکتریک و برق در جهان امروز برای ترسیم ایده ها برای وسایل برقی از انواع نقشه ها و ترسیم تصاویر استفاده میشود.علاوه بر این از انواع استاندارد برق نیز در این تصاویر و نقشه کشی ها استفاده میکنند که خود این موضوع تنوع بسیار بالایی را شامل میشود.

انواع استاندارد برق

از انواع این استاندارد برق میتوان به مواردی مانند;ANSI (آمریکا)، BSI (انگلیس)، UNI (ایتالیا)، GOST (روسیه) و JISC (ژاپن) اشاره کرد.همچنین استاندارد IEC که استاندارد برق جهانی محسوب میشود نیز در همه کشور ها مورد تایید میباشد.

از بین این استاندارد های برق,دو استاندارد DIN و IEC در کشور ایران استفاده بیشتری دارند.

انواع استاندارد برق

در بخش بعدی قصد داریم تا به بررسی و معرفی دقیق تر انواع استاندارد برق که در انواع کشور های جهان مورد استفاده قرار میگیرد بپردازیم.

همانگونه که در بالاتر اشاره کردیم از انواع استاندارد برق در جهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد;

  1. استاندارد برق IEC
  2. استاندارد DIN
  3. استاندارد ANSI
  4. استاندارد برق BSI
  5. استاندارد UNI 
  6. استاندارد GOST
  7. استاندارد JISC
انواع استاندارد برق

استاندارد برق سازمان بین المللی برق(IEC)

سازمان استاندارد برق IEC اولین بار در سال ۱۹۰۶ بر پایه صحبت های گروه مهندسان کشور های آمریکا و انگلیس در شهر لندن تاسیس شد و سپس به شهر ژنو انتقال یافت.این استاندارد برق برای یکسان سازی علامت ها و زبان های کاربردی در زمینه های الکترونیک و الکتریسیته و فناوری مورد استفاده قرار میگیرد.

استاندارد برق IEC

استاندارد برق IEC در دامنهٔ وسیعی از فن‌آوری‌ها ازجمله تولید، انتقال و توزیع نیرو برای مصارف اداری و خانگی، نیمه‌رساناها، فیبرهای نوری، باطری‌ها، انرژی خورشیدی، فناوری نانو، انرژی دریایی و بسیاری دیگر فعالیت میکند و مورد استفاده قرار میگیرد.

استاندارد برق IEC و ISO

سازمان استاندارد برق IEC همچنین ارتباطات بسیار نزدیکی با دیگر سازمان های بین المللی مانند;سازمان بین المللی استانداردسازی ISO و نیز اتحادیه بین المللی مخابرات دارد و استاندارد های آن از سال ۱۹۹۷ با افزودن عدد ۶۰۰۰ به قبل اعداد استاندارد های قبلی تغییر پیدا کرد.

امروزه این استاندارد برق جهانی در بسیاری از کشورها مانند;آمریکا,سنگاپور,برزیل و …. دارای دفتر بوده و بیش از ۱۰۰۰۰ متخصص در زمینه برق و الکترونیک و فناوری در سرتاسر جهان مشغول فعالیت در این سازمان میباشند.

استاندارد برق بین المللی آلمان DIN

این استاندارد مطرح و جهانی که امروزه در دنیا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اولین بار در سال ۱۹۱۷ در کشور آلمان تاسیس و پایه گذاری شد.این سازمان استاندارد با هدف استاندارد سازی تاسیس شد و عضو سازمان بین المللی استاندارد کشور آلمان هم میباشد.

استاندارد برق DIN

استاندارد برق DIN امروزه با بیش از ۳۰۰۰۰ عنوان استاندارد تقریبا تمام حوزه ها و بخش های فناوری و تکنولوژی را در بر میگیرد.

استاندارد برق موسسه استاندارد آمریکا ANSI

این سازمان استاندارد برق غیر دولتی آمریکایی اولین بار در سال ۱۹۱۸ تاسیس و پایه گذاری شد و طی سال ها بسیار نام آن تغییر پیدا کرد تا امروزه با همین نام فعلی فعالیت میکند.

استاندارد برق ANSI

این سازمان استاندارد برق خود مسئولیت استاندارد سازی را انجام نمیدهد ولی بر فرایند استاندارد سازی محصولات,سازمان ها,خدمات و …. نظارت میکند.همچنین این سازمان استاندارد بر این امر هم نظارت می کند که استاندارد های تایید شده بر خدمات و محصولات در همه کشور ها به یک گونه اجرا شود و کاربرد داشته باشد.

اعضای استاندارد برق ANSI شامل گروه ها و سازمان های متعددی از جمله;آژانس‌های دولتی، سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات بین‌المللی، و افراد است و در مجموع سازمان استاندارد برق ANSI حافظ منافع ۱۲۵۰۰۰ شرکت و ۳٫۵ میلیون فرد حرفه‌ای است.

سازمان استاندارد برق ANSI در ۵ حوزه زیر فعالیت میکند;

  1. بخش استانداردهای سوخت زیستی ANSI یا (ANSI-BSP)
  2. بخش استانداردهای فناوری اطلاعات در بخش سلامت
  3. بخش استانداردهای امنیت داخلی ANSI
  4. بخش استانداردهای نانوتکنولوژی ANSI
  5. بخش جلوگیری از دزدی هویت و مدیریت استانداردهای تشخیص هویت

و همچنین نماینده اصلی ایالت متحده در سازمان استاندارد برق IEC و نیز ISO میباشد.

استاندارد برق بریتانیا BSI

سازمان استاندارد بریتانیا که با نام اختصاری BSI شناخته میشود و اولین بار در سال ۱۹۰۱ شروع به فعالیت کرد و پایه گذاری شد هم مسئول استاندارد گذاری در زمینه های متعددی بر محصولات و خدمات میباشد که همچنین استاندارد برق را هم شامل میشود.

استاندراد برق BSI

استاندارد برق سازمان استاندارد گذاری بین المللی ایتالیا UNI

سازمان استاندارد گذاری بین المللی ایتالیا که اولین بار در سال ۱۹۲۱ شکل گرفت و پایه گذاری شد.بخش استاندارد برق این سازمان هم به صورت بین المللی فعالیت دارد و یکی از برترین استاندارد های جهانی است.

این سازمان هم به صورت گسترده با انواع سازمان های بین المللی استاندارد مانند;ISO و EURO همکاری و فعالیت مشترک دارد.

استاندارد برق روسیه GOST

سازمان استاندارد روسیه یکی از مطرح ترین استاندارد های جهانی است که دارای استاندارد برق هم بوده و به صورت گسترده مورد استفاده تولید کنندگان و طراحان وسایل برقی و الکترونیکی قرار می گیرد.

استاندارد برق GOST

استاندارد ها ملی جماهیر شوروی اولین بار در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد ولی استاندارد برق روسیه با نام GOST در سال ۱۹۶۸ با نام اختصاری GOST-1 انتشار یافت.

استاندارد برق سازمان استاندارد صنعتی ژاپن JISC

سازمان استاندارد ملی ژاپن اولین بار در سال ۱۹۴۹ فعالیت کرد و تاسیس و پایه گذاری شد و امروزه بخش استاندارد برق آن یکی از مطرح ترین و پر استفاده ترین استاندارد های برق در جهان میباشد.

استاندارد برق JISC

این سازمان استاندارد همچنین مانند دیگر سازمان های استاندارد کشور های جهان نماینده ژاپن در سازمان بین المللی استاندارد جهانی یعنی;ISO میباشد.

کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس
آموزش عیب یابی کلید محافظ جان

آموزش تست و عیب یابی کلید محافظ جان؛علت قطع شدن فیوز محافظ جان

کلید محافظ جان یا RCCB یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی است که برای حفاظت از افراد و تجهیزات الکتریکی در برابر حوادث و جریان نامتعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه کلید محافظ جان به طور کلی بسیار مطمئن است، اما ممکن است در برخی مواقع خراب شود…
آموزش نحوه عیب یابی و تست کلید محافظ جان

آموزش نحوه تست کلید محافظ جان

در هر محیطی، چه در محیط‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی ایمنی تجهیزات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اجزای حیاتی که ایمنی سیستم‌های الکتریکی را تضمین می‌کند، کلید محافظ جان است. کلید محافظ جان در واقع قطع کننده جریان برق در هنگام بروز مشکل و خطاست و…
نحوه نصب کنتاکتور تکفاز و سه فاز + آموزش سیم کشی

نحوه نصب کنتاکتور تکفاز و سه فاز + آموزش سیم کشی

جهت کنترل تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌های برق ساختمان به ابزار خاص نیاز است تا بتواند جریان برق را به‌طور خودکار کنترل کند. کنتاکتورها محصولاتی پرکاربرد و معروف هستند که معمولاً بسیاری از افراد به محض شنیدن نام آن‌ها به یاد برق و سیستم‌های برقی م…
ویژگی‌های یک نمایندگی برتر اینورتر
انواع کمیت‌های الکتریکی

استاندارد ملی ایران

همانند اکثر کشور های صنعتی در جهان کشور ایران هم دارای سازمان استاندارد ملی میباشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

سازمان بین المللی استاندارد ایران که با نام اختصاری ISIRI شناخته می شود اولین بار در سال ۱۳۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد اما در ادامه و با گذشت زمان در طی سال ها به سازمان ملی استاندارد ایران تبدیل شد و در سال ۱۳۳۲ به صورت یک آزمایشگاه تاسیس شد در آخر در ۷ سال بعد اجازه تاسیس سازمان ملی استاندارد را در سال ۱۳۳۹ کسب کرد.

استاندارد برق ISIRI

موسسه ملی استاندارد ایران هم دارای بخش استاندارد برق بوده که یکی از مهمترین استانداردها در محصولات برقی الکترونیکی به خصوص تولیدات داخل کشور می باشد.این سازمان همچنین نماینده بین المللی کشور ایران در سازمان ISO,از سال ۱۳۶۰ میباشد.

استاندارد برق ISIRI و ISO

امیدواریم که مطلب فوق برای شما در جهت آشنایی با انواع استاندارد های برق در جهان مفید بوده باشد.در صورت مفید بودن,آن را با دوستانتان به اشتراک گذاشته و نیز نظرات و پیشنهادات خود را با ما در بخش دیدگاه ها در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]