انواع تاسیسات ساختمانی

از گذشته تاکنون صنعت ساختمان‌سازی جایگاه خاصی داشته است. از خانه‌های گِلی گرفته تا ساختمان‌های پیشرفته امروزی به تاسیسات ساختمانی نیاز دارند. یکی از حوضه‌های پر اهمیت صنعت ساختمان‌سازی، تاسیسات ساختمانی می‌باشد که اگر درست طراحی شوند، آرامش را به ساختمان آورده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. در مطلب امروز ما قصد داریم به بررسی انواع تاسیسات ساختمانی پرداخته و اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمانی

در حقیقت تاسیسات ساختمانی، اجزای حیاتی یک ساختمان می‌باشند که مربوط به شرایط دیداری، حرارتی، شنیداری و بهداشتی می‌شوند. هدف تاسیسات ساختمانی ایجاد آرامش و آسایش ساکنان ساختمان است. در نتیجه باید به خوبی و با دقت طراحی شوند وگرنه کاربرد خود را از دست می‌دهند. تاسیسات ساختمانی انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی انواع آن می‌پردازیم.

انواع تاسیسات ساختمانی

انواع تاسیسات ساختمانی

 

انواع تاسیسات ساختمانی

 به طور کلی تاسیسات ساختمانی به دو دسته‌ی کلی تاسیسات ساختمانی مکانیکی و تاسیسات ساختمانی الکتریکی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو از زیرمجموعه و تجهیزات خاصی تشکیل شده‌اند. معمولاً توجه کمی به نوع تاسیسات ساختمانی می‌شود ولی خیلی مهم است که تاسیسات ساختمانی با ساختمان مربوط و شرایط آن ارتباط خوبی داشته باشد.

تاسیسات ساختمانی مکانیکی

خیلی‌ها تاسیسات ساختمانی مکانیکی را قلب ساختمان می‌دانند زیرا هر گونه اخلال در آن عوارض زیادی برای ساختمان در پی دارد. وظیفه تاسیسات ساختمانی تأمین آب گرم، ایجاد سرمایش و گرمایش در ساختمان، تأمین فشار آب و… می‌باشد که تجهیزات تاسیسات ساختمانی معمولاً در موتورخانه و یا پشت‌بام نصب می‌شود. از دیگر وظایف تاسیسات ساختمانی مکانیکی می‌توان به سیستم‌های هشدار خطر، اندازه‌گیری مصارف، آسانسور و پله‌برقی اشاره نمود. خود تاسیسات ساختمانی به دو شاخه ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شود.

۱) تاسیسات  مکانیکی صنعتی:

فاضلاب و سیالات، سیستم آب‌رسانی، انتقال آب، تصفیه آب، تولید انرژی از سیالات و… از جمله موارد تاسیسات ساختمانی مکانیکی صنعتی محسوب می‌شوند.

 ۲ تاسیسات مکانیکی ساختمان:

لیست زیر شامل بخش‌های مختلف تاسیسات ساختمانی مکانیکی می‌باشد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

  • تاسیسات ساختمانی حرارتی
  • تاسیسات ساختمانی بهداشتی
  • تاسیسات ساختمانی گازرسانی
  • تاسیسات ساختمانی آتش‌نشانی
انواع تاسیسات ساختمانی

انواع تاسیسات ساختمانی

 نمایندگی تاسیسات ساختمانی مکانیکی

نمایندگی تاسیسات آلو آهن با تجربه چندین سال خدمت، با برندهای معتبری همچون نیوپایپ، نیوفلکس، آذین لوله و… همکاری داشته و افتخار فروش محصولات متنوع در زمینه تاسیسات ساختمانی را دارد. شما می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت تاسیسات ساختمانی،به سایت نمایندگی تاسیسات الو آهن مراجعه کرده و بهترین قیمت و ضمانت پس از فروش را از گروه الو آهن تجربه کنید.

 تاسیسات ساختمانی الکتریکی

احتمالاً به شنیدن این نام فکرتان به سمت لامپ و روشنایی رفت. کاملاً درست فکر کردید زیرا تاسیسات ساختمانی الکتریکی به نحوه استفاده از برق در ساختمان می‌پردازد ولی همه چی به این سادگی نیست. به طور کلی ما انواع تاسیسات ساختمانی الکتریکی را در لیست زیر جمع‌آوری کرده‌ایم.

انواع تاسیسات ساختمانی

انواع تاسیسات ساختمانی

  • سیستم روشنایی ساختمان
  • سیستم روشنایی ایمنی ساختمان
  • سیستم پریزهای برق ساختمان
  • سیستم اعلام حریق ساختمان
  • سیستم بدون وقفه ساختمان (UPS)
  • سیستم تلفن ساختمان
  • سیستم تلویزیون و آنتن مرکزی ساختمان
  • سیستم کامپیوتر و شبکه ساختمان
  • سیستم دوربین مدار بسته ساختمان
  • سیستم صوتی ساختمان
  • سیستم اتصال زمین و همبندی ساختمان
  • سیستم صاعقه گیر ساختمان
  • سیستم احضار پرستار و اینترکام (ساختمان­های درمانی)
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع محصولات برق صنعتی
بهترین برند اینورتر در جهان
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس

انواع سیم کشی برق ساختمان

سیم‌کشی توکار ساختمان

امروزه برای بیشتر ساختمان‌ها، اغلب از روش سیم‌کشی توکار استفاده می‌کنند. برای سیم‌کشی توکار نیز سه روش متفاوت وجود دارد که عبارت‌اند از:

 سیم‌کشی توکار با جعبه‌فیوز:

در این قسمت، هر جای خانه بخش‌بندی متفاوتی دارند به همین دلیل سیم‌کشی توکار باید برای هر قسمت به صورت مجزا انجام شود. در سیم‌کشی توکار باید تابلو باید در جایی قرار بگیرد که لوله‌ها به راحتی به محل تابلوی مرکزی دسترسی داشته باشند.

 سیم‌کشی توکار با کلید و پریز:

در این سیم‌کشی، قوطی کلید و پریز، جایگزین قوطی تقسیم می‌شود. البته لازم به ذکر است، در حال حاضر سیم‌کشی توکار با قوطی کلید، پرکاربردتر است؛ اما در بعضی از زمان‌ها از سیم‌کشی توکار با کلید و پریز هم استفاده می‌شود، در این روش جای کافی سیم‌ها ایجاد می‌کنند تا بتوان کلید و پریز را به‌آسانی در قوطی کلید قرار دهند. در سیم‌کشی توکار با کلید و پریز، سیم‌های روشنایی را از سیم‌های پریز جدا قرار می‌دهند.

 سیم‌کشی با جعبه‌تقسیم:

هرچند سیم‌کشی با جعبه‌تقسیم جزء روش‌های قدیمی محسوب می‌شود و در گذشته بیشتر کاربرد داشتند؛ اما امروزه برای بعضی از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با این حال استانداردها و مهندسان ناظر سعی بر این دارند تا سیم‌کشی برق با استفاده از جعبه‌فیوز انجام شود.

جعبه‌تقسیم برای انشعابات دادن در راه سیم و لوله کاربرد دارد. به عنوان مثال در گذشته برق‌کار برای این که سیم‌کشی را درست انجام دهد بالای هر کلید و برق در ارتفاع مشخصی مثلاً ۴۰ سانتی‌متر، یک جعبه‌تقسیم قرار می‌داد تا بتواند بدون این که سیم نول را به داخل کلید ببرد، سربندی کند. روش جعبه‌تقسیم هرچند قدیمی است؛ اما در آن سیم و لوله کمتری استفاده می‎شود.

انواع سیم کشی برق

انواع سیم کشی برق

سیم‌کشی روکار ساختمان

تا به این جا سیم‌کشی توکار ساختمان و انواع مختلف آن آشنا شدیم. یکی دیگر از انواع سیم‌کشی ساختمان وجود دارد که پس از اتمام کارهای ساخت ساختمان انجام می‌گیرد. در این روش، سیم‌ها بیرون قرار دارند و دیده می‌شوند؛ به همین دلیل برای جمع‌آوری، آن‌ها را داخل داکت قرار می‌دهد. روش سیم‌کشی روکار هرچند راحت‌تر است اما به دلیل این که جلوه زیبایی به ساختمان نمی‌دهد، بعضی از افراد سیم‌کشی توکار را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات کامل و درست در مورد انواع تاسیسات ساختمانی منتشر کنیم تا در اختیار شما قرار گیرد. در صورت مفید بودن این مقاله برای شما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همچنین در بخش دیدگاه ها نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]