دیود چیست؟ انواع دیود کدامند؟

در مطلب آموزشی امروز قصد داریم تا بررسی کنیم که دیود چیست و انواع مدل دیود را نام برده و مورد بررسی قرار دهیم تا با کارکرد هرکدام آشنا شویم.

با ما همراه باشید.

بررسی دیود و انواع آن

دیود چیست؟

در بخش ابتدایی به این سوال پاسخ میدهیم که دیود چیست تا به طور کامل و ویژه و قبل از هر چیز دیگر با کارکرد خود دیود به طور کلی آشنا شویم.

دیود یکی از قطعات بسیار کوچک اما کاربردی در دنیای الکترونیکی است که جریان را در یک جهت از خود عبور میدهد و از طرف دیگر در مقابل عبور جریان در جهت عکس مقاومت بسیار بالایی از خود نشان میدهد.همین امر باعث شده تا در ابتدا ساخت این قطعه آن را دریچه نیز بنامند.

دیود چیست؟

دیود دارای دو پایه n. و p. میباشد که از جنس سیلیسیم یا ژرمانیم ساخته شده است و این دو پایه برای عبور جریان مورد استفاده قرار میگیرد.کریستال نیمه هادی به کار رفته در پایه p. دارای بار الکتریکی مثبت و کریستال نیمه هادی n. دارای بار الکتریکی منفی میباشد و با اتصال درست جریان به دیود آن را میتوان آماده به کار کرد و به میزان حداقل ولتاژی که برای شروع به کار دیود استفاده میشود ولتاژ آستانه میگویند.

برای خرید انواع دیود و دریافت لیست قیمت، با ما تماس بگیرید.

نصب و راه اندازی دیود

در این قسمت قصد داریم تا برخی اصطلاحات تخصصی که در زمینه استفاده از دیود و کار کردن با آنها مورد استفاده قرار میگیرد را بررسی کنیم.

بایاس دیود

بایاس دیود عبارت است از وصل کردن ولتاژ به دو سر دیود که ممکن است باعث بروز دو حالت در دیود شود.

دیود بدون بایاس یا بدون تغذیه

در این حالت ولتاژ دو سر دیود صفر بوده و جریان خالص هر طرف دیود هم صفر است.

دیود با بایاس مستقیم

در این حالت,ولتاژ در دو سر دیود بیشتر از صفر بوده و باعث میشود تا الکترون ها و حفره ها در دو سر دیود تحت فشار قرار گیرد تا عرض قسمت خالی کاهش پیدا کند.

دیود با بایاس معکوس

در این حالت ولتاژ متصل شده به دیود به صورت برعکس و معکوس میباشد که یعنی کوچکتر از صفر هم میباشد و برای این امر قطب مثبت را به سر n. و قطب منفی را به سر p. دیود متصل میکنند و در این حالت عرض قسمت خالی دیود افزایش پیدا میکند.

انواع دیود

در ادامه به بخش اصلی مقاله یعنی انواع دیود میرویم و هر یک را معرفی کرده و کاربرد های آنها را نیز بیان میکنیم.

دیود ها به منظور استفاده ها و کارکرد های گوناگون و مختلف انواع بسیار متععد و مختلفی دارند که در ادامه هر یک از آنها را بررسی میکنیم.

اما به طور کلی در یک فهرست بندی کلی میتوان دیود ها را به این صورت دسته بندی کرد;

  1. دیود سیگنال کوچک
  2. دیود سیگنال بزرگ
  3. فتو دیود
  4. دیود نور دهنده LED
  5. دیود زنر
  6. دیود شاتکی
  7. دیود شاکلی
  8. دیود تونلی
  9. دیود خازنی یا واراکتور
انواع دیود

دیود سیگنال کوچک

این دیود یک قطعه کوچک با ویژگی های نامتعادل میباشد که برای استفاده در موارد فرکانس بالا و جریان کم به کار برده میشود.برای استفاده از این مدل دیود و عدم آلودگی آن را با یک شیشه محافظ میپوشانند و به همین دلیل به آنها دیود های شیشه ای هم گفته میشود و این مدل غالبا با نام تجاری ۱N4148 شناخته میشود.

دیود سیگنال کوچک

این مدل دیود در مقایسه با دیگر دیود ها ابعاد بسیار کوچک تری دارد و برای استفاده در موارد فرکانس بالا مانند;رادیو و تلویزیون و ….. کاربرد مناسبی دارد.به دلیل فرکانس این مدل دیود نیز ظرفیت انتقال جریان و قدرت بسیار کم است.

دیود سیگنال بزرگ

در این مدل دیود به دلیل لایه پیوند بزرگ بین دو سر pn در دیود تبدیل ولتاژ از AC به DC بسیار محدود است و این نیز ظرفیت رو به جلو و ولتاژ معکوس کردن را افزایش میدهد.موارد استفاده از این مدل دیود هم برای دستگاه های شارژ باتری مانند;مبدل ها میباشد.همچنین به دلیل عملکرد بالا و ولتاژ بالا در این دستگاه میتوان از آن برای سرکوب ولتاژ بالا پیک استفاده کرد.

دیود سیگنال بزرگ

دیود LED

دیود نور دهنده LED 

این مدل دیود از بلور نیمه هادی گالیم-آرسنیک تشکیل شده است و با عبور جریان به میزان کافی از آن شروع به تابش نور میکند.در سر این مدل دیود هم لامپ LED قرار دارد که برای تابش بهتر نور مورد استفاده قرار میگیرد و استفاده از این مدل لامپ در دیود مزایای مختلفی مانند;قطع و وصل سریع نور,کوچک بودن اشغال فضای کم,عمر طولانی,تلفات حرارتی کم,توان کم,جریان مورد نیاز کم,ولتاژ کاری کم اشاره کرد.

 

از این مدل دیود هم در موارد متعدد و گوناگونی مانند;موبایل,دستگاه های صوتی و تصویری پنل های خودرو استفاده میشود.

فتو دیود

این مدل دیود هم مانند دیگر مدل ها از دو سر pn سر میشود اما برعکس دیگر مدل های دیود سر آن با یک پلاستیک یا شیشه شفاف پوشانده میشود و نیز سر اکثر آنها یک لنز قرار دارد تا نور تابیده شده را به محل پیوند برساند.

فتو دیود

دیود زنر

این کدل دیود برخلاف دیود های معمولی نه تنها برای عبور جریان در جهت مستقیم استفاده میشود بلکه با بالا رفتن ولتاژ تا حدی مشخص شده,جریان را در جهت عکس خود هم عبور میدهد که در نتیجه همین امر,این دیود از صدمه دیدن مدار ها جلوگیری میکند و از این مدل دیود بیشتر برای کنترل ولتاژ استفاده میشود.

دیود زنر

دیود شاتکی

این نوع دیود برای اتصال و تماس از ماده نیمه هادی و فلز استفاده میکند و همین امر باعث میشود تا افت ولتاژ مستقیم کاهش پیدا کند.با توجه به اتصال فلزی این نوع دیود توانایی انتقال ولتاژ بالا را دارد که در نتیجه زمان سوئیچینگ کاهش میابد.

بنابراین امر از مدل دیود شاتکی بیشتر در تعویض برنامه ها در دستگاه استفاده میشود.

دیود شاتکی

دیود شاکلی

این نوع دیود از انواع قطعات نیمه هادی تشکیل شده است و به آن دیود PNPN میگویند.این نوع یک دیود بدون ترمینال است و نیز ورودی های ماشه ای ندارد در نتیجه تنها راه ایجاد دیود توسط ولتاژ رو به جلو است.این نوع دیود دارای یک کلید خاموش و روشن هم میباشد.

دیود شاکلی

از این نوع دیود برای کلید سوئیچ SCR و نیز استفاده به عنوان سوئیچ آرام کننده نوسان استفاده میشود.

دیود تونلی

این مدل هم یکی از انواع دیود میباشد که به دلیل دارا بودن تونل برای عبور جریان و سوئیچینگ سریع و در حد نانو ثانیه بسیار مناسب میباشد.این مدل دیود دارای ناخالصی بیشتری نسبت به مدل معمولی در پایانه های P و N میباشد که همین امر باعث میشود تا دیواره نازکی در نزدیکی محل پیوند تشکیل شود و در نتیجه حامل های زیادی به جای اینکه از آن عبور کنند از آن پل بزنند.

دیود تونلی

کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس
آموزش عیب یابی کلید محافظ جان

آموزش تست و عیب یابی کلید محافظ جان؛علت قطع شدن فیوز محافظ جان

کلید محافظ جان یا RCCB یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی است که برای حفاظت از افراد و تجهیزات الکتریکی در برابر حوادث و جریان نامتعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه کلید محافظ جان به طور کلی بسیار مطمئن است، اما ممکن است در برخی مواقع خراب شود…
آموزش نحوه عیب یابی و تست کلید محافظ جان

آموزش نحوه تست کلید محافظ جان

در هر محیطی، چه در محیط‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی ایمنی تجهیزات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اجزای حیاتی که ایمنی سیستم‌های الکتریکی را تضمین می‌کند، کلید محافظ جان است. کلید محافظ جان در واقع قطع کننده جریان برق در هنگام بروز مشکل و خطاست و…

دیود خازنی یا واراکتور

دیود خازنی یا همان دیود واریکاپ,دیود هایی با ظرفیت و اتصال استاندارد میباشد که تنها در بایاس معکوس عمل میکند و همین امر باعث میشود تا ظرفیت های متغیر با ولتاژ های متغیر نشان دهد.با افزایش ولتاژ معکوس ظرفیت دیود واراکتور کاهش میاید.

دیود خازنی

از این مدل دیود عمدتا در مدار های فرکانس رادیویی استفاده میشود که مثلا در تجهیزات ارتباطی برای تنظیم مدار مورد استفاده قرار میگیرد.همچنین از این مدل دیود در خازن های کنترل شده با ولتاژ,نوسانگرهای کنترل شده با ولتاژ,تقویت کننده های پارامتری,ضریب فرکانس استفاده میشود.

امیدواریم مطلب فوق در رابطه با انواع دیود ها برای شما مفید بوده باشد.در صورت مفید بودن این مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و نیز نظرات و پیشنهادات خود را هم با ما در بخش دیدگاه ها در میان گذارید.

8 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 4 Average: 3.8]