تأثیر درایو بر بهبود برق صنعتی چیست؟

درایو یا همان کنترل کننده دور موتور وسیله‌ای است که همواره صنعت برای تنظیم دور الکتروموتورها مورد استفاده قرار گرفته است. همین امر باعث شده که از درایورهای صنعتی درزمینهٔ های بسیار گسترده‌ای از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد به طوری که تاریخ همواره شاهد تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی بوده است. در مقاله امروز قصد داریم تا نقش و تاثیر درایو یا همان کنترل کننده ها که به اشتباه اینورتر تیز خوانده میشوند، در بهبود برق صنعتی و دیگر صنایع بپردازیم.

درایو

کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی را میتوان اولین تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی دانست. در واقع اگر می‌خواهید با موتور جریان متناوب (AC) کار کنید که نیازی به کار با تمام سرعت ندارید، پس می‌توانید با کنترل موتور با استفاده از درایو های الکتریکی، هزینه مصرف انرژی را کاهش دهید. 

درایو الکتریکی به شما امکان می‌دهد تا سرعت تجهیزات موتوری را با نیازهای فرآیند تطبیق دهید و از این طریق به طور چشمگیری از مصرف اضافی برق و انرژی جلوگیری کنید. با وجود این دلایل است که درایو نقش بسیار مهمی در بهبود صنعت برق داشته است.

 ایجاد گشتاور متغیر 

بارهایی که به درایو های AC اعمال می‌ شود به دو گروه تقسیم می شود: ۱: گشتاور ثابت ۲: گشتاور متغیر

توانایی صرفه‌ جویی انرژیی بارهای گشتاور متغیر، بسیار بیشتر از بارهای گشتاور ثابت است. بارهای گشتاور متغیر شامل پمپ‌ ها و فن‌ های گریز از مرکز است که اکثرا کاربردهای HVAC  که مخفف کلمه های  Heating, ventilation, and air conditioning هست را تشکیل می‌ دهند،که به مجموعه تکنولوژی های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع گفته می‌شود که در برگیرنده فناوری‌ های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌ های داخلی ساختمان است.

بارهای گشتاور ثابت شامل نوار نقاله ارتعاشی، پرس پانچ، سنگ شکن، ماشین ابزارها و کاربردهای دیگری هستند که در آنها درایو از نسبت ثابت V/F پیروی می‌کند یعنی به آن اندازه که فرکانس تغییر می کند به همان نسبت ولتاژ تغییر خواهد کرد.

انواع درایو

افزایش طول عمر و کاهش هزینه نگهداری

روش‌های شروع به کار تک-سرعتی موتور را ناگهان روشن می‌کنند و در نتیجه موتور در معرض گشتاور زیاد و افزایش ناگهانی جریان قرار می‌گیرد که تا ۱۰ برابرِ جریان تمام-بار هستند. در سوی دیگر، درایو الکتریکی به‌تدریج سرعت موتور را به سرعت عملیاتی می‌رسانند و فشار مکانیکی و الکتریکی، هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش و طول عمر موتور و تجهیزات درایو را افزایش می‌دهند.

مزایای درایو‌های الکتریکی

درایوهای الکتریکی امروزه بیشتر برای اهداف کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما مزیت درایوهای الکتریکی فقط به این مورد محدود نمی‌شود. سایر مزیت‌های درایوهای الکتریکی به صورت زیر هستند:

  • درایوهای الکتریکی در بازه وسیعی از سرعت‌ها، گشتاورها و توان‌ها وجود دارند.
  • مشخصه‌های کنترلی این تجهیزات انعطاف‌پذیر هستند. بسته به شرایط بار، مبدل می‌تواند در وضعیت حالت دائمی یا پاسخ دینامیکی (حالت گذرا) تنظیم شود. علاوه بر این، امکان تحقق کنترل سرعت، ترمز الکتریکی، گیربکس (تغییر سطح گشتاور و سرعت) و یا راه‌اندازی نیز وجود دارد.
  • با شرایط کاری متنوعی سازگار هستند و سخت بودن شرایط آن‌ها اهمیت ندارد.
  • می‌توانند در تمام چهار ناحیه مشخصه سرعت-گشتاور کار کنند.
  • محیط را آلوده نمی‌کنند.
  • احتیاجی به سوخت‌گیری و پیش‌گرمایش (Preheating) ندارند و می‌توانند فوراً راه‌اندازی و بارگیری شوند.
  • توسط انرژی الکتریکی تغذیه می‌شوند که سازگار با محیط زیست و منبع انرژی ارزانی است.
  • انتقال توان از یک محل به محل دیگر را به جای محورهای طویل می‌توان با کمک کابل انجام داد.
  • کنترل توسط درایو الکتریکی بسیار ساده و نرم است.
  • طرح آن انعطاف‌پذیر است.
  • قابلیت کنترل از راه دور دارد.
  • هزینه درایو الکتریکی در مقایسه با یک سیستم درایو دیگر بسیار کم است.
  • هزینه تعمیر و نگهداری درایو الکتریکی بسیار کم است.

به دلیل این مزایا، درایوهای الکتریکی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند و به کاربردهای آن‌ها افزوده می‌شود.

درایو

تفاوت درایو با اینورتر 

اینورتر بخشی از درایو است، اگر به طور جزئی و ریز بخواهیم عملکرد درایو را بررسی کنیم، یک درایو صنعتی برق ورودی یعنی برق AC  را می‌گیرد و آن را به برق DC با استفاده از یکسو کننده تبدیل می‌کند. اینورتر چه وظیفه‌ای دارد؟ وظیفه آن معکوس کردن جریان برق از DC  به AC است.  درایو از دو بخش اصلی کانورتر و اینورتر تشکیل شده است ولی اجزای دیگری هم دارد. از سایر تفاوت‌های اینورتر و درایو می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تفاوت اول اینکه اینورتر ها قطعات محرک ندارند, درست برعکس درایو ها دارای تعدادی قطعه محرک در داخل خود میباشند.
  • تفاوت بعدی بین اینورتر ها و درایو های صنعتی این است که در اینورتر ها تنها ولتاژ و توان خروجی قابل مشخص کردن هست. در حالیکه در درایوهای صنعتی با تنظیم دستی ولتاژ, فرکانس و توان ورودی, می‌توان مقادیر خروجی دستگاه‌ها به‌صورت دلخواه مشخص کرد
  • و در نهایت تفاوت اصلی و عمده بین اینورتر ها و درایوهای صنعتی این است که اینورتر ها تنها معکوس کننده جریان برق از DC به AC هست, درحالی‌که درایوهای صنعتی با استفاده از همین معکوس و یکسو کردن جریان برق به کنترل دور موتور دستگاه‌های صنعتی و الکتروموتورها می‌پردازد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]