تابلو برق صنعتی چیست؟

احتمالا با شنیدن نام تابلو برق به یاد تابلوهای که بر سر در مغازه های داخل خیابان ها می افتید ولی در اشتباه هستید. تابلو برق صنعتی یکی از مهم ترین تجهیزات برق صنعتی می باشد که  کاربرد  فراوانی دارد. از آنجایی که هرکسی به ویژه مهندسین برق ممکن است با تابلو برق صنعتی روبه رو شود لازم است تا با جزئیات تابلو برق صنعتی آشنا شده و اطلاعاتی در مورد آن کسب کرد. در این راستا ما مطلبی در مورد تابلو برق صنعتی و انواع آن آماده و نشر داده ایم تا بلکه برای شما مفید واقع شود. در ادامه با همراه باشید .

تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی چیست؟

مطمئنا اولین سوالی که برای شما پیش می آید این است که اصلا تابلو برق صنعتی چه چیزی هست؟

 در واقع تابلو برق صنعتی محفظه ای است فلزی که در داخل خود جاهایی برای نصب تجهیزات مختلف دارد . این تجهیزات بسته به نوع تابلو برق صنعتی می تواند متفاوت باشد . تجهیزات برق صنعتی از جمله کلید ها ، کنتاکتور، اینورتر و ‌‌‌‌…  در داخل تابلو برق صنعتی نصب و سیم پیچی میشوند. البته در تعریف تابلو برق صنعتی لازم نیست حتما آن را محفظه ای بسته بدانید زیرا محفظه ی بسته یکی از انواع مختلف تابلو برق صنعتی می باشد. اگر بخواهیم برای تابلو برق  صنعتی مثالی بزنیم، میتوان به قفسه ی کتابی اشاره کرد که تجهیزات برق صنعتی را مانند کتاب در خود  جای داده است.

تابلو برق صنعتی

کارکرد های تابلو برق صنعتی

ابتدا اجازه دهید قبل از اینکه به انواع تابلو برق صنعتی بپردازیم ، نگاهی به کارکرد های آن بیندازیم.

علاوه بر اینکه تابلو برق به عنوان محفظه و مکانی برای جایگیری تجهیزات برق صنعتی استفاده می شود، از آنها محافظت نیز میکند . همچنین تابلو برق صنعتی میان تجهیزات برق صنعتی ارتباط برقرار میکند ‌. از کارکرد های دیگر تابلو برق صنعتی میتوان به جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به تجهیزات دیگر اشاره کرد.

انواع تابلو برق صنعتی

در این قسمت به بررسی انواع تابلو برق صنعتی بر اساس جنس، سطح ولتاژ، مکان نصب ، نحوه نصب و نحوه طراحی می پردازیم.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس جنس:

محفظه های برقی معمولا از فلزاتی مانند  فولاد های ضد زنگ یا آلومینیوم و پلاستیک های سفت و سخت ساخته میشوند. تابلو برق های صنعتی از نظر جنس به ۴ دسته زیر تقسیم می شوند.

۱) فولاد ضد زنگ و فولاد کربن:

دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ و فولاد کربن در تابلو برق صنعتی، مقاومت بالا در برابر خوردگی میباشد که آن را برای استفاده در کاربرد های پزشکی، صنایع غذایی و داروسازی مناسب میکند. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی  ، تابلو برق صنعتی از جنس فولاد کربن و فولاد ضد زنگ در برابر باکتری ها ،قارچ ها ، مواد شیمیایی و رطوبت نیز مقاوم اند .

تابلو برق صنعتی

۲) تابلو برق صنعتی از جنس آلومینیوم

این نوع از تابلو برق صنعتی کارکرد فراوانی در بازار پیدا کرده است . البته بی دلیل نمی باشد زیرا ویژگی های خوب زیادی دارد که جایگاه آن را از سایرین جدا کرده است . تابلو برق صنعتی آلومینیومی علاوه بر سبک بودن، مقاومت بالای از خود در برابر عوامل محیطی نشان داده است. همچنین تابلو برق صنعتی آلومینیومی توانایی انعطاف پذیری داشته ک در برابر ضربه مقاوم است . از دیگر ویژگی های تابلو برق صنعتی آلومینیومی توان به کم هزینه بودن آن ، جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی و عملکرد خوب در محیط های نامساعد  اشاره نمود.

۳) تابلو برق صنعتی از جنس پلی کربنات:

این تابلو برق صنعتی در حین سبک بودن ، از مقاومت بالایی در برابر محیط های اسیدی و خوردگی برخوردار است. غیر رسانا بودن و غیر مغناطیسی بودن از دیگر ویژگی های این تابلو برق صنعتی می باشد. تنها عیبی که از تابلو برق صنعتی از جنس پلی کربنات میتوان گرفت، حساس بودن آن در برابر پاک کننده ها می باشد.

۴) تابلو برق صنعتی از جنس فایبرگلاس:

از بهترین ویژگی های این تابلو برق صنعتی ، مقاومت در برابر رطوبت است به طوری که از آن در محیط هایی که دائما مرطوب هستند ، استفاده می شود. همچنین این تابلو برق صنعتی محدودیت دمایی نداشته و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس مکان نصب:

از نظر مکان نصب تابلو برق صنعتی به دو دسته ی داخلی و فضای باز طبقه بندی میشوند .

داخلی (indoor) :

این تابلو برق ها همانطور که از نام آنها پیداست در داخل ساختمان و فضای بسته استفاده می شوند. ساختمان هایی نظیر کارگاه ها ، داخل سالن و سوله ها از تابلو برق صنعتی داخلی استفاده میکنند.

فضای باز( outdoor) :

مشخص است که این تابلو برق ها بر خلاف نوع داخلی آن در فضاهای باز کارکرد دارند.

 انواع تابلو برق صنعتی بر اساس سطح ولتاژ:

تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتاژ به ۳ دسته فشار ضعیف ، قوی و متوسط طبقه بندی میشوند . طبیعی است که میزان ولتاژی که این ۳ نوع ارائه میدهند با یکدیگر فرق داشته و هر کدام کارکرد مخصوص خود را پیدا میکند.

۱) فشار ضعیف:

از این نوع تابلو برق صنعتی در ساختمان های معمولی استفاده می شود زیرا سطح ولتاژ آن زیر ۱۰۰۰ ولت است. این تابلو ترکیبی از یک یا چند وسیله قطع و وصل میباشد که معمولا در دو نوع زیر ساخته میشوند.

  • تابلو ایستاده ثابت
  • تابلو ایستاده کشویی

۲) فشار متوسط:

نوعی از تابلو برق های صنعتی که در ساختمان های بزرگ و یا ساختمانی که نیاز به برق بیشتری دارد ، مورد استفاده قرار میگیرد تابلو برق صنعتی فشار متوسط است.این تابلو برق ولتاژی بین ۱۰۰۰ تا ۶۳۰۰۰ ولت  دارد.

 ۳) فشار قوی:

اماکنی که نیاز به برق زیادی دارند از جمله اتاق های کنترل و…  تابلو برق صنعتی فشار قوی را به کار میگیرند. ولتاژ این نوع تابلو از ۶۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ ولت است.

تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس طراحی:

در ساخت تابلو برق صنعتی طراحی های مختلفی انجام شده که به هر کدام‌ ویژگی های خاص خود را داده است. در این قسمت از مقاله به بررسی سازه های مختلف تابلو برق پرداخته و مزایا و معایب هر کدام را مقایسه میکنیم.

 تابلو برق Metal Enclosed:

این تابلو برق صنعتی به صورت یک محفظه ی بسته فلزی طراحی شده است که تمام تجهیزات برق صنعتی از جمله کلید ها، رله ها و… در داخل آن نصب می شوند. این تابلو برق خود به نوع دیگر تقسیم میشود.

 ۱) تابلو برق صنعتی Metal Clad:

این نوع از تابلو برق صنعتی Metal Enclosed مکانیزم جالبی برای محافظت از تجهیزات برق صنعتی داخل خود دارد. داخل این تابلو محفظه های مختلف از یکدیگر جدا شده است به طوری که اگر قطعه از برق صنعتی دچار آسیب و مشکلی شود، هیچ تاثیر یا آسیب اضافی به دیگر تجهیزات برق صنعتی وارد نمیشود. همچنین دیگر خوبی که این تابلو برق صنعتی دارد این است که مهندسین برق خیلی راحت تر می توانند مشکل را پیدا کرده و سریع آن را حل کنند. تابلو برق صنعتی Metal Clad دارای ۴ بخش است:

  • محفظه باسبار
  • محفظه سرکابل
  • محفظه کنترل یا LV
  • محفظه کلید

 ۲) تابلو برق صنعتی Compartment Type

این نوع تابلو برق صنعتی برخلاف نوع Metal Clad دارای محفظه های جدا نمی باشد. در نتیجه اگر خطایی در یکی از تجهیزات برق صنعتی رخ دهد، احتمال آسیب به دیگر تجهیزات برق صنعتی وجود دارد. حتی ممکن است در مواردی نیاز داشته باشید تا کل تابلو برق صنعتی را تعمیر یا تعویض کنید.

تابلو برق صنعتی

 تابلو برق صنعتی کشویی:

تابلو برق صنعتی کشویی از مدرن ترین تجهیزات برق صنعتی است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.همانطور که مشخص است ساختار این تابلو به صورت کشویی بوده و دسترسی به تجهیزات برق صنعتی داخل آن بسیار آسان تر است.  مهم ترین مزیت این تابلو برق صنعتی ایمنی بسیار بالای آن است که موجب شده از آن در شرکت های بزرگ و ساختمان های پیشرفته استفاده شود‌. از معایب تابلو برق صنعتی کشویی میتوان به هزینه ی بالای آن اشاره کرد.

 تابلو برق صنعتی Rack :

این نوع تابلو برق شباهت زیادی به قفسه کتاب داشته به طوری که داخل آن قفسه های متعددی گذاشته شده است‌ و دارای محفظه هایی برای اندازه گیری الکترونیکی و مخابراتی می باشد.

 تابلو برق صنعتی swing

این تابلو برق مدلی پیشرفته تر از تابلو برق صنعتی Rack میباشد که  دارای دربی متحرک از جنس شیشه است. درست است که هزینه ی این  تابلو برق صنعتی گران تر است ولی در مقابل وقتی شما از آن استفاده میکنید، دسترسی کامل به پشت تجهیزات برق صنعتی  را دارید.

تجهیزات داخل تابلو برق صنعتی

در این قسمت قصد داریم تا کمی با تجهیزات برق صنعتی که در تابلو برق صنعتی به کار رفته است ، آشنا شویم.

بسته به نوع تابلو برق صنعتی ، تجهیزات برق صنعتی متنوعی در داخل آن نصب می شوند. می توان گفت که تابلو برق صنعتی با تجهیزات داخل خود معنا پیدا میکند و کارکرد آن به تجهیزات برق صنعتی که در داخل آن استفاده شده است، بستگی دارد. در لیست زیر ما سعی کردیم مهم ترین تجهیزات برق صنعتی را جمع آوری کنیم:

تابلو برق صنعتی

  • کنتاکتور
  • رله بیمتال
  • کلیدهای حرارتی
  • کلیدهای مینیاتوری
  • فیوز
  • شاسی
  • اینورتر
  • سافت استارتر
  • درایو
  • ترمینال
  • گلند
  • مقره
  • تایمر و…

برای مطالعه بیشتر در مورد تجهیزات برق صنعتی میتوانید مقاله تجهیزات برق صنعتی در سایت الکتروثامن را مطالعه کنید.

برای خرید کلید مینیاتوری اشنایدر، بهترین برند کلید مینیاتوری از نمایندگی اشنایدر لاله زار می توانید با شماره های فروشگاه تماس بگیرید.

۰۲۱-۳۶۰۵۷۸۹۲

جمع بندی:

همانطور که گفته شد در رشته برق صنعتی یکی از مهم ترین تجهیزات، تابلو برق صنعتی می باشد که وظیفه ارتباط برقرار کردن و محافظت از انواع تجهیزات برق صنعتی را دارد. در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات کافی در مورد تابلو برق صنعتی جمع آوری و در اختیار شما قرار دهیم تا بلکه برای شما مفید باشد.

کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
تنظیمات اینورتر زیمنس v20

آموزش کامل تنظیمات اینورتر زیمنس V20

اینورتر زیمنس V20 یک درایو فرکانس متغیر (VFD) محبوب است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی القایی سه فاز و تک فاز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اینورتر v20 زیمنس …
مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

مهم ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

چرا کنتاکتور عمل نمیکند؟ علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ آیا می‌توان کنتاکتور را تعمیر کرد؟ ایجاد صدا و قطع و وصل شدن در سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. درک دلایل پشت این مسائل برای نگهداری و تعمیر کنتاکتورها ضروری است. در این …
آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

آموزش نحوه پلاک خوانی کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای

پلاک کنتاکتور در واقع بیان‌گر تمامی مشخصات کاری این وسیله الکتریکی است. خواندن پلاک کنتاکتور اشنایدر، زیمنس و هیوندای موجب به دست آمدن اطلاعات لازم برای نصب و استفاده محصول می‌شود. در حقیقت برای به دست آوردن مشخصات پلاک کنتاکتور، باید روی پلاک خو…
کاربرد درایو در کمپرسور
,

خرید انواع اینورتر زیمنس

1-1-1 قیمت خرید اینورتر زیمنس اینورتر زیمنس در صنعت برق صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند. اینورتر زیمنس با مزایا و کارکردهایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به‌ویژه ایران…
انواع باتری‌های الکتریکی
انواع تاسیسات ساختمانی
تاثیر درایو بر بهبود برق صنعتی
معرفی اینورتر دانفوس
,

خرید درایو دانفوس ( اینورتر)

1-1-1 قیمت خرید اینورتر دانفوس از نمایندگی اینورتر دانفوس یکی از بهترین و معروف ترین اینورتر ها در سراسر جهان می باشد که توسط کمپانی دانمارکی دانفوس تولید می شود. برای خرید انواع اینورتر دانفوس از نمایندگی دان…
مقایسه اینورتر پنتاکس و درایو دانفوس
آموزش عیب یابی کلید محافظ جان

آموزش تست و عیب یابی کلید محافظ جان؛علت قطع شدن فیوز محافظ جان

کلید محافظ جان یا RCCB یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی است که برای حفاظت از افراد و تجهیزات الکتریکی در برابر حوادث و جریان نامتعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه کلید محافظ جان به طور کلی بسیار مطمئن است، اما ممکن است در برخی مواقع خراب شود…
آموزش نحوه عیب یابی و تست کلید محافظ جان

آموزش نحوه تست کلید محافظ جان

در هر محیطی، چه در محیط‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی ایمنی تجهیزات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اجزای حیاتی که ایمنی سیستم‌های الکتریکی را تضمین می‌کند، کلید محافظ جان است. کلید محافظ جان در واقع قطع کننده جریان برق در هنگام بروز مشکل و خطاست و…

امیدواریم که مطلب فوق در رابطه با توضیح تابلو برق صنعتی برای شما مفید بوده باشد. در صورت مفید بودن مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. نظرات,انتقادات و پیشنهادات خود را هم در بخش دیدگاه ها,با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]