تفاوت سافت استارتر و درایو نرم چیست؟

در دنیای امروز که ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بخش عمده‌ای از تولیدات روزمره را در برگرفته‌اند تجهیزات جزئی بسیاری هم با تنوع ‌های بالا طراحی و تولید شده است تا استفاده از این دستگاه‌ها را راحت تر و آسان تر کند.

اما در این بین گاهی ممکن است به دلیل این حجم از تنوع و گستردگی این وسایل و تجهیزات،افراد بدون آگاهی برای خرید وسیله مورد نظر خود سردرگم شوند.به همین دلیل هم در مطلب آموزشی امروز قصد داریم تا تفاوت های عمده سافت استارتر را با درایو‌ و اینورترهای صنعتی توضیح دهیم تا خرید شما را آسان تر کنیم.

تفاوت سافت استارتر و درایو

با ما همراه باشید.

یک سوال اساسی

در ابتدا بهتر است تا این سوال را از خودمان کنیم که سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر

در پاسخ به این سوال باید گفت که سافت استارتر همانگونه از نام آن پیدا است،وسیله‌ای صنعتی بوده که صرفا برای راه‌اندازی نرم الکتروموتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکتروموتور‌های صنعتی،اغلب در هنگام روشن شدن و راه اندازی جریانی حدود ۶ الی ۸ برابر جریان اسمی مورد نیاز خود را از منبع برق دریافت می‌کنند و همین امر باعث بالا رفتن استهلاک و خرابی این الکتروموتور‌ها می‌شود.اما به وسیله سافت استارتر شما می‌توانید به راحتی و با خیال راحت این نگرانی و آسیب را از بین ببرید.

سافت استارتر

سافت استارتر با تغییر فرکانس و یا ولتاژ ورودی در هنگام روشن شدن الکتروموتور از این آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر هم با این تغییر ولتاژ و فرکانس باعث کاهش برق مصرفی الکتروموتور و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

در راه اندازنرم تغییر ولتاژی موجود است در واقع با کنترل ولتاژ سینوسی ورودی در هر دو نیم سیکل مثبت و منفی ولتاژ خروجی با همان فرکانس ورودی صورت می‌گیرد.

اینورتر،سافت استارتر پیشرفته

حال به توضیح و معرفی اجمالی اینورتر‌ و درایو های صنعتی میپردازیم.

درایو نرم یا همان اینورتر،وسیله‌ای است که کارکردی شبیه به سافت استارتر دارد،اما پیشرفته تر و با کارایی بیشتر می‌باشد‌.

اینورتر بر خلاف سافت استارتر تنها محدود به زمان راه اندازی الکتروموتور نمیشود و می‌تواند در هر لحظه با تنظیم فرکانس که در محدوده ۴ الی ۲۰ میلی آمپر است سرعت حرکت موتور را کنترل کند.

همچنین اینورتر یا همان درایو نرم می‌تواند با دور موتور و یا جهت چرخش آن را هم تغییر دهد.

اینورتر

در اینورتر و درایو هم به دلیل اینکه تغییر دور موتور با تغییر فرکانس ایجاد می شود لذا قابلیت افزایش فرکانس خروجی تا چند برابر فرکانس ورودی وجود دارد.

در اینورتر و درایو به دلیل اینکه دور موتور ها را نسبت به جریان نامی افزایش میدهند و باعث کاهش گشتاور در موتور می‌شوند،عمدتا از دو قطعه استفاده می‌شود تا از این کاهش جلوگیری شود.در اینورتر و درایو ترانزیستورهای IGBT درقدرت‌های بالا استفاده میشود و در قدرت‌های پایین از ترانزیستورهای MOSFET قدرت هم استفاده میشود.

نقاط تمایز

در بخش بعدی به سراغ اصل مطلب،یعنی تفاوت ها و تمایز‌های عمده بین سافت استارتر و درایو می‌رویم.

تفاوت های عمده‌ای بین سافت استارتر و درایو و اینورتر،در بخش ها و قسمت های گوناگون آنها وجود دارد که به طور کامل در پایین شرح داده شده است.

سافت استارتر تنها در هنگام راه اندازی موتور مورد استفاده قرار میگیرد اما اینورتر و درایو برای راه اندازی،تغییر سرعت دور موتور و تغییر جهت چرخش موتور مورد استفاده قرار میگیرد.

سافت استارتر یا همان راه اندازی نرم در صنعت برای راه اندازی موتور مورد استفاده قرار میگیرد که جریان ورودی موتور را برای روشن شدن در حدود ۲٫۵ جریان نامی موتور افزایش می‌دهد.در حالیکه اینورتر و درایو با یک جریان خطی حدود حریان نامی موتور آن را راه انداز میکنند. 

در سافت استارتر از کلید های استاتیکی (SSR)استفاده می‌شود که در توان های پایین از ترایاک و در توان های بالا از یک جفت تایستور به صورت موازی و معکوس استفاده می‌شود،در حالیکه در اینورتر و درایو از این کلید ها استفاده نمی‌شود.

از سافت استارتر می‌شود به عنوان کنترل از راه دور استفاده کرد اما در صنعت این امکان وجود ندارد در حالی که دیمر،کنترل نور لامپ یا کنترل دور پنکه و…. یک سافت استارتر است که از راه دور کنترل میشود.در نقطه مقابل از اینورتر و درایو میتوان به راحتی به عنوان کنترل کننده از راه دور موتور های صنعتی که احتیاج به تنظیم سرعت دارند استفاده کرد .

در این مورد هم سافت استارتر میتواند همزمان تعداد ۱۰ موتور را کنترل کند و راه اندازی کند اما در حالیکه برای اینورتر و درایو بهتر است تا یک موتور را راه اندازی کنند.البته امکان راه اندازی چند موتور و اتصال چند موتور به اینورتر می‌باشد.

با سافت استارتر نمی توان دور موتور را بیشتر از جریان نامی آن تنظیم کرد اما با اینورتر و درایو می توان به راحتی ابن کار را انجام داد.همچنین با افزایش فرکانس ولتاژ خروجی دور موتور هم با اینورتر و درایو افزایش می‌یابد.

تفاوت بسیار واضح و آشکار بین سافت استارتر و درایو و اینورتر هم در مقوله قیمت آنها می‌باشد.اینورتر حدودا قیمتی ۴ برابر قیمت سافت استارتر در بازار دارد که این تفاوت قیمت هم به دلیل تفاوت های عمده و بسیار در عملکرد های این دو دستگاه می‌باشد.

خرید محصولات

نگرانی خرید محصول و دستگاه مورد نظر شما در ساعات پر از مشغله و ترافیک این روز ها ممکن است تا شما را از خرید محصول به دلیل صرف وقت و هزینه بالا پشیمان کند.اما شما میتوانید به آسانی و به راحتی در هر زمان و مکانی با مراجعه به بخش فروشگاه سایت الکترو‌ثامن محصولات مورد نظر خود را مشاهده و مقایسه کنید و در آخر هم به خرید آن بپردازید.همچنین در صورت نیاز به راهنمایی در هنگام خرید میتوانید به راحتی با متخصصان که آماده پاسخگویی به شما می‌باشند تماس بگیرید.

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

امیدوارم که مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز شما را برای خرید محصول مورد نظرتان در اختیار شما قرار داده باشد.در صورت مفید بودن مطلب هم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها و نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]