درایو چیست؟

امروز در این مطلب قصد داریم به معرفی دستگاهی به نام درایو صنعتی بپردازیم . دستگاهی که این روزها با پیشرفت صنایع در زمینه های بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد.

درایو های صنعتیَ

درایو یا کنترل کننده دور موتور وسیله ای است که امروزه در صنعت برای تنظیم دور الکتروموتور ها مورد استفاده قرار میگیرد.همین امر باعث شده که از درایور های صنعتی در زمینه های بسیار گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.طوریکه این روزها درایو های صنعتی تبدیل به عضوی جدانشدنی در صنایع تبدیل شده است

یک سوال مهم

سوال اساسی و مهمی که اینجا در ذهن همه ما شکل میگیرد اینست که وظیفه درایوهای صنعتی و نحوه عمل آنها چیست که امروزه به این درجه اهمیت در صنایع رسیده اند؟

در پاسخ به سوال مهمی که در ذهن ما شکل گرفت باید به بررسی تخصصی درایو های صنعتی میپرداختیم.با بررسی دقیق آنها به وظیفه مهم و اساسی ای که آنها در انجام فرآیند های صنعتی انجام میدهند پی بردیم;

درایو ها با تبدیل توان ورودی با فرکانس و ولتاژ ثابت به توان خروجی با فرکانس و ولتاژ متغیر دور الکتروموتورها را از صفر تا چند برابر دور اسمی موتور تنظیم میکنند.

درایو ها با راه اندازی نرم و توقف در دور الکتروموتورها و همچنین با کاهش جریان دریافت شده از منبع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و جریان اسمی الکتروموتورها میشوند.

یک سوال مهم دیگر

سوال بعدی که در اینجا در ذهن ما شکل میگیرد نحوه عملکرد درایو های صنعتی برای انجام وظیفه مهمشان در فرآیند های صنعتی میباشد.

در درایو های صنعتی ابتدا برق ورودی که AC است دریافت میشود سپس از طریق یه یک سو کننده به برق DC تبدیل میشود،دراین هنگام برا تنظیم دور موتور با تغییر ولتاژ هر پارامتر،ولتاژ DC دستخوش تغییر میشود.در نهایت اینورتر این جریان را به AC تبدیل میکند و خروجی میدهد.پس میتوان گفت اینورتر خود یکی از اجزای درایو های صنعتی در تنظیم دور موتور میباشد.که تنها جریان برق درایو را برای تنظیم دور موتور معکوس میکند.

پیشنهاد میکنیم برای دیافت اطلاعات دقیق تر درباره اینورتر ها و کسب اطلاعات درباره تفاوت آنها مقاله های زیر را مطالعه کنید.

پس از آشنایی با نحوه کار درایو های صنعتی و متوجه شدن وظیفه مهم این دستگاه ها در صنایع امروزی بهتر است به بررسی مزایای استفاده از آنها هم بپردازیم تا کاملا مشخص شود که چرا این قطعات به این درجه از اهمیت در صنایع رسیده اند.

از مزایای استفاده از درایو های صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای استفاده از درایو

  • بالا بردن عمر دستگاه
  • کاهش برق دریافتی از شبکه
  • کاهش تنش ها و درگیر های مکانیکی موتور
  • کاهش مصرف انرژی

در آخر با کسب اطلاعات کافی درباره درایو های صنعتی,وظایف آنها,نحوه عملکرد,و مزایای استفاده از آنها به این نکته پی میبریم این دستگاه ها در صنایع امروزی نقش مهمی و بسزایی را ایفا میکنند.پس لازم است تا این دستگاه ها با کیفیت و دقت بسیار بالایی تهیه و تولید شوند.

از تولید کننده های برتر درایو های صنعتی،میتوان شرکت دانفوس را نام برد که با تنوع تولیدات خود هم در انواع درایو ها و هم درقیمت آنها توانسته رضایت مشتریان خود را کسب خود کند.

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید بوده,و اطلاعات مورد نیازتان را برای شما فراهم آورده باشد.

در بخش نظرات ما را با دیدگاه ها و تجربه های کاری خود با درایو های صنعتی آشنا کنید.و در صورت مفید بودن این مطلب آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

4 پاسخ
  1. سهند شیبانی
    سهند شیبانی گفته:

    مطلب خلاصه ولی مفیدی است مطالبی که درباره پنتاکس ها نوشتید واقعا خوب و عالیه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]