راهنمای نصب و کابل کشی اینورتر‌‌ پنتاکس DSI-400

در ادامه مطالب آموزش در رابطه با نصب و راه اندازی و تعمیر اینورتر‌ و درایو‌های صنعتی و نکات ایمنی مرتبط با آنها، امروز هم قصد داریم تا به سراغ مراحل کابل کشی و نصب و اتصال اینورتر پنتاکس DSI-400 برویم و نکات مهم و ایمنی مرتبط با این موضوع را در این نوشته،شرح دهیم.

محصولات پنتاکس

با ما همراه باشید.

همانند دیگر دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و برقی،اینورتر سری DSI-400 هم احتیاج به کابل کشی‌های متعدد و فراوان دارد که به خاطر همین امر،بررسی نکات ایمنی مختلف و چگونگی نصب این اتصالات مهم میباشد.

از طرف دیگر اینورتر های پنتاکس،همچنین احتیاج به قطعات و دیگر تجهیزات کوچکی،برای راه اندازی و عملکرد در بهترین حالت میباشد.

در مطلب امروز هم قصد داریم تا به بررسی چگونگی کابل کشی ها و نکات ایمنی آنها و همچنین بررسی قطعات مورد نیاز برای نصب اینورتر ها بپردازیم. 

نکات کابل کشی دستگاه

در ابتدا به نکات مختلف و گوناگون مرتبط با کابل کشی اینورتر پنتاکس می‌پردازیم،و چگونگی انجام این کابل کشی را همراه با نکات ایمنی بیان می‌کنیم.

کابل کشی اینورتر ها دارای شرایط محیطی و ایمنی مختلف و متعددی می‌باشد که توجه و تمرکز بر روی آنها بسیار مهم و کاربردی بوده و نتیجه عملکرد اینورتر Pentax DSI-400 را بهبود میبخشد و همچنین از خطرات احتمالی و آسیب رسیدن به دستگاه شما جلوگیری میکند.

در ادامه هم به شرح کامل و دقیق این نکات در قسمت های گوناگون می‌پردازیم.

اولین بخش مهم،محیط نصب و کابل کشی اینورتر پنتاکس DSI-400 میباشد که،باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشد.

از بین این ویژگی های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • دمای محیط نصب اینورتر باید در محدوده ۱۰- ~ ۴۰- درجه سانتی گراد باشد.
  • اینورتر را دور از منابع تداخل امواج ااکترو‌مغناطیسی نصب کنید و برای ایمنی دستگاه از تداخل امواج جلوگیری و اجتناب کنید.
  • از ریختن آب، نفوذ بخار، پودر، گرد و غبار، فیبر پنبه یا پودر فلزات در داخل Pentax DSI-400 جلوگیری کنید.
  • از ریختن و وارد شدن موادی چون؛روغن،نمک و گاز خورنده به داخل اینورتر جلوگیری کنید؛
  • اینورتر پنتاکس را در محل‌های با لرزش بالا مانند نزدیک دستگاه پانچ نصب نکنید،زیرا حداکثر لرزش محیط نصب باید حدود ۰٫۶G باشد.
  • پنتاکس DSI-400 را در محیط با رطوبت بالا نصب نکنید.رطوبت محیط دستگاه باید بصورت غیر متراکم و کمتر از ۹۵% RH باشد.
  • از نصب اینورتر در محیط های خطرناک مانند؛محیط هایی که گاز،مایع و یا جامد قابل اشتعال،احتراق و یا انفجار وجود دارد،نصب نگردد.

حمل و جابجایی اینورتر و نصب آن در محل مورد نظر هم از نکات بسیار حائز اهمیت میباشد و نیاز به توجه و رعایت نکات ایمنی مختلف دارد.

از بین نکات ایمنی و مهم در حمل و نصب اینورتر Pentax DSI-400 میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • هنگام حمل و نقل اینورتر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه،احتیاج است تا پنتاکس DSI-400 با دستگاه مناسب حمل و نقل بلند و جابجا شود.
  • تعداد جعبه های رو هم قرار گرفته اینورتر در هنگام حمل و جابجایی نباید بیش از حد مجاز باشد.
  • از قرار دادن اشیای سنگین بر روی اینورتر جدا خودداری فرمایید.
  • از نصب و راه اندازی Pentax DSI-400 در صورت عدم وجود قطعات مورد نیاز و گم شدن آنها،جدا خودداری کنید.
  • از افتادن پیچ،رشته کابل ها و یا دیگر اشیای هدایت کننده و همچنین ریختن روغن که قابل اشتعال است به داخل اینورتر خودداری کنید.
  • از تحمل محیط برای وزن اینورتر،اطمینان حاصل کنید.اینورتر پنتاکس DSI-400 باید در روی دیوار و یا داخل تابلو نصب گردد.
  • به نکات تهویه هوا در محل نصب اینورتر هم توجه داشته باشید.
  • در تابلو نصب اینورتر باید فضای کافی و مناسب برای دستگاه وجود داشته باشد تا تهویه و خروج حرارت از دستگاه به درستی صورت گیرد.
  • در داخل تابلو و در بالای Pentax DSI-400 دستگاه دیگری نصب نکنید تا حرارت از بالای دستگاه خارج شود.
  • در صورت نصب چند اینورتر در داخل تابلو بهتر است تا اینورتر ها به صورت موازی نصب شوند و در صورت نصب تعداد بالا اینورتر که مجبور به نصب بالا و پایین اینورتر می‌شوید بهتر است تا،صفحات حرارتی بین دستگاه ها قرار بگیرد.
  • ساپورت‌های نصب اینورتر باید با مواد مقاوم در برابر شعله تولید شده باشند.
  • تابلو نصب بهتر است تا در محیط دور از گرد و غبار و پودر نصب شود و بهتر است تابلو،دارای محیط بسیار بزرگ و با عایق حرارتی باشد.

کابل کشی اینورتر پنتاکس DSI-400 به دو بخش مدار قدرت اصلی و مدار کنترل تقسیم می‌شود که باید اتصالات و نکات ایمنی آنها مطابق نقشه زیر باشد.

شرح سیم کشی ترمینال‌های کنترل

اینورتر ها دارای ترمینال های مختلف و متنوع ورودی و خروجی می‌باشند و احتیاج است تا سیم کشی های مرتبط با آنها به شیوه درست و با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

از انواع ترمینال های اینورتر Pentax DSI-400 میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱)ترمینال‌های آنالوگ

سیگنال های آنالوگ ضعیف اغلب به راحتی توسط تداخل امواج خارجی به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرد و به خاطر همین امر باید از کابل های شیلد‌دار استفاده شود و طول کابل نباید زیاد باشد و حداکثر طول ۲۰ متری داشته باشد.

در‌صورتی‌‌که سیگنال آنالوگ در معرض تداخل امواج شدید باشد منبع سیگنال آنالوگ باید با فیلتر خازنی حلقه مغناطیسی پوشانده شود.

۲)ترمینال های ورودی دیجیتال

برای نصب و کابل کشی ترمینالهای ورودی دیجیتال اینورتر باید سیمی با حداکثر طول ۲۰ متر و به صورت شیلد‌دار وجود داشته باشد و برای جلوگیری از تداخل امواج با منبع تغذیه باید اقدامات لازم برای فیلتر کردن صورت بگیرد.

روش سیم کشی ورودی DI یکی از این راه ها می‌باشد؛این روش سیم کشی هنگامی استفاده می شود که از یک منبع تغذیه خارجی استفاده می کنید، J9 باید برداشته شود و منبع تغذیه مثبت خارجی را به OP وصل کنید، در حالی که منبع تغذیه منفی به پورت DI وصل خواهد شد.

روش بعدی هم سیم کشی ترمینال DI میباشد.در این حالت اتصال OP باید جامپر J9 به پورت COM وصل شود و ۰۴ ولت و ترمینال مشترک کنترل خارجی را به هم وصل کنید. اگر از یک منبع برق خارجی استفاده می کنید، جامپر J9 باید برداشته شود و منبع برق منفی خارجی را به OP وصل کنید،در حالی که منبع تغذیه مثبت به ترمینال DI وصل می شود.

۳)ترمینال های خروجی دیجیتال

زمانی‌که کنترل یک رله توسط خروجی دیجیتال صورت می‌گیرد،شما باید یک دیود را به صورت موازی با سیم پیچ رله در مدار متصل کنید تا منبع ۲۴ ولت DC به راحتی آسیب نبیند و بسوزد.

مدار حالت آماده به کار

در بخش بعدی سراغ ایجاد مدار آماده به کار برای جلوگیری از آسیب های احتمالی دستگاه میشود.

خرابی یا مشکل در اینورتر Pentax DSI-400 ممکن است باعث توقف موتور و  آسیب به پروسه شود،برای جلوگیری از این کار میتوانید مدار جایگزین داشته باشید تا موتور به صورت مستقیم روشن گردد.

فقط توجه داشته باشید که مدار جایگزین را تست کنید و فاز برق شبکه دارای فاز یکسان با خروجی اینورتر باید تا جهت چرخش موتور بهم نریزد.

اتصال به دستگاه های جانبی

در بخش بعدی به سراغ اتصالات دستگاه ها و تجهیزات جانبی برای راه اندازی اینورتر Pentax DSI-400 میرویم و نکات مرتبط با آنها را بررسی میکنیم.

از قطعات مرتبط با اینورتر برای نصب و راه اندازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در تب های پایینی به شرح آنها پرداخته شده است؛

کلید قدرت در ابتدای مدار ورودی نصب می‌گردد و وظیفه قطع برق را هنگامی که دیگر اجزا برق بیش از حد مجاز از جریان میکشد بر عهده دارد.

نصب راکتور DC به صورت خارجی

در بخش بعدی به سراغ نصب راکتور DC به صورت خارجی میرویم که برای برخی موارد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

برای اینورتر سری ۴۰۰-DSI ،راکتور DC خارجی را می توان با توجه به نیازهای کاربردی نصب کرد. هنگام نصب، شما بایدکابل بین ۱ + DC و ۲ + DC مدار اصلی را وصل کنید.

سپس راکتور را بین ۱ + DC و ۲ + DC را اضافه کنید سیم کشی بین پایانه های راکتور و پایانه های اینورتر ۱ + DC و ۲ + DC هیچ قطبی ندارند. بعد از نصب راکتور ، کنتاکت کوتاه بین ۱ + DC و ۲ + DC دیگر استفاده نمي شود.

خرید محصولات

شما میتوانید به آسانی و در کمترین زمان ممکن،به بخش فروشگاه سایت الکترو‌ثامن مراجعه کنید و در هر زمان و مکانی بدون صرف وقت و انرژی زیاد به بررسی و مقایسه انواع محصولات مورد نظر خود از جمله اینورتر پنتاکس DSI-400 بپردازید و در پایان خرید خود را نهایی کنید.

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار داده باشد.در صورت مفید بودن این مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و همچنین پیشنهادات و نظرات خود را با و دیگر کاربران در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 4.5]