نحوه کار نوار نقاله و نقش اینورتر در عملکرد آن

امروز در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع نوار نقاله بپردازیم و پایه و اساس چگونگی عملکرد و کارکرد آن ها را بررسی کنیم.همچنین به دنبال یافتن نقش اینورتر ها در عملکرد و فعالیت نوار های نقاله هم میباشیم.

نوار نقاله

پیش از هر چیزی بهتر است تا به معرفی کلی و اجمالی نوار نقاله بپردازیم تا با شمای کلی این دستگاه آشنا شویم.

نوار نقاله یک سیستم میباشد که برای حمل و نقل مواد و وسایل در محیط های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

اجزای نوار نقاله چیست؟

نوار یا تسمه نقاله دارای یک شاسی میباشد که بر روی تعدادی رولیک با نظم و با فاصله های یکسان قرار گرفته است.

در دوسر این شاسی هم دو عدد درام قرار میگیرد.این درام ها برای این است که نوار یا تسمه ای که به دور رولیک های سوار شده بر روی شاسی پیچیده شده است,در انتهای شاسی محکم شود.

در سمت دیگر شاسی نوار یا تسمه پیچیده شده بر روی رولیک ها به هم متصل میشود تا کاملا این نوار محکم و دقیق بر روی شاسی قرار بگیرد.برای اتصال این نوار هم از چسب های مخصوص و یا پرچ ها خاصی استفاده میشود.

برای به حرکت در آوردن این نوار یا تسمه نقاله هم وسیله ای مورد نیاز میباشد.در یکی از دو طرف شاسی نوار نقاله یک یا دو عدد الکتروگیربکس نصب میشود و با استفاده از جریان برق نوار نقاله را به حرکت در می آورد.در طرف دیگر شاسی هم دو عدد پیچ قرار گرفته که به وسیله آنها میتوان نوار یا همان تسمه نقاله را رگلاژ کرد.

بررسی دقیق تر اجزای نوار نقاله

در این بخش قصد داریم تا به بررسی کامل تر و دقیق تر اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله بپردازیم.

  • رولیک نوار نقاله

میتوان گفت اصلی ترین جز یک نوار نقاله رولیک های سوار شده بر روی شاسی آن میباشد.

رولیک نوار نقاله

رولیک های تشکیل دهنده یک نوار نقاله بر اساس طول نوار و مقدار وزنی که باید تحمل کند در سایزها و انواع مختلفی ساخته میشود.رولیک ها با قطر و طول مختلف طراحی و تولید میشوند و گاهی قسمت انتهایی دو سر آنها به صورت پیچ ساخته میشود,که بعد از اینکه در محل نصب قرار گرفته با مهره ها در سر جایش سفت و محکم میشود.

 

  • درام نوار نقاله

قطعه ای استوانه ای شکل میباشد که دو انتهای آن بسته بوده و یک عدد شفت از داخل آن عبور میکند.دو عدد شفتی که در دو سر درام قرار داخل یاتاقان قرار میگیرد.

درام نوار نقاله

نصب درام بر روی نوار نقاله غالبا به این صورت انجام میشود که یک عدد درام در سر نوار یا تسمه نقاله و دیگری در انتهای آن قرار میگیرد.نیروی محرکه لازم برای حرکت کردن نوار نقاله از طریق یک الکتروگیربکس که به جریان برق متصل است تامین میشود.این الکتروگیربکس معمولا در سر نوار نقاله قرار گرفته و طوری طراحی شده که شفتی که از داخل یاتاقان ها عبور کرده به داخل گیربکس وارد میشود.با انتقال نیرو و حرکت درام نوار نقاله هم شروع به حرکت میکند.

 

  • الکترو گیربکس نوار نقاله

یکی دیگر از اجزای اصلی و مهم سیستم نوار های نقاله الکتروگیربکس های میباشند.این قطعه در سیستم با اتصال به جریان برق نیروی محرکه لازم را دریافت کرده و به درام منتقل میکند.در نتیجه نوار نقاله هم شروع به حرکت و فعالیت میکند.

گیربکس نوار نقاله

الکتروگیربکس ها را با توجه به ابعاد نوار یا تسمه نقاله یعنی طول و عرض آن و همچنین میزان حداکثر باری که ممکن است بر روی آن قرار بگیرد انتخاب میکنند و معمولا هم به دو روش کوپل مستقیم و یا روش زنجیر-چرخ الکتروگیربکس را به درام متصل میکنند.

 

انواع نوار نقاله

نوار های نقاله برای جا به جایی مواد و وسایل مختلف مورد استفاده قرار میگیرد,در نتیجه این نوارهای نقاله دارای انواع مختلفی هستند.

نقش اینورتر در نوار نقاله
سوالی که ذهن ما را درگیر خود میکند این است که از دستگاهی به نام اینورتر به چه منظوری در نوار های نقاله استفاده میشود؟

اینورتر های پنتاکس برای الکتروموتور

سرعت حرکت تسمه و نوار نقاله یکی از موارد بسیار مهم در طراحی و انتخاب اجزای مختلف آن میباشد.بدین منظور پیش از انتخاب قطعات با انجام محاسباتی بر روی قطر درام,توانایی و قدرت موتور سرعت مشخصی برای حرکت نوار نقاله تعیین میشود.کنترل این سرعت در حرکت نوار نقاله از طریق کنترل جریان برق ورودی به بخش تامین کننده نیروی محرکه سیستم یعنی;الکترو گیربکس میسر میباشد.برای کنترل این جریان برق ورودی هم از دستگاهی به نام اینورتر استفاده میشود.

نحوه کار اینورتر چیست؟

اینورتر ها با یک دستور و برنامه شخصی بیرونی که توسط شخص قابل تنظیم میباشد به کنترل ولتاژ و فرکانس برق ورودی به الکتروموتورها میپردازند.در نتیجه جریان خروجی و انتقال یافته به الکتروموتور در حد و اندازه مشخصی محدود میشود که این محدودیت باعث میشود که,توان خروجی الکتروموتور در اندازه مد نظر کاربر تنظیم و کنترل شود.

تهیه اینورتر هایی با کیفیت و دقت عملکرد بالا برای نوار های نقاله امری اساسی و مهم در افزایش بازدهی دستگاه و نیز صرفه جویی در مصرف برق میباشد.

کمپانی پنتاکس

از کمپانی های برتر و خوش نام تولید کننده اینورتر در جهان میتوان به کمپانی ایتالیایی پنتاکس اشاره کرد که با تنوع و کیفیت بالای محصولات,به معروفیت و فروش جهانی دست پیدا کرده است.

لوگوی پنتاکس

کمپانی ایتالیایی پنتاکس با هدف جلب رضایت مشتریان دست به تولید اینورتر های خود در مدل های متنوع و با کیفیتی زده.اینورتر های این کمپانی در دو سری DSI-200 و DSI-400 طراحی و تولید میشود.مدل های سری ۲۰۰ در ابعاد کوچک تر و ظریف تر و فقط با ورودی تک فاز تولید میشوند.اما مدل های سری ۴۰۰ با ابعاد بزرگ و مقاوم هم با ورودی تک فاز و هم با ورودی سه فاز طراحی و تولید میشوند.

اینورتر پنتاکس برای الکتروموتور

از مدل های پرفروش سری ۲۰۰ این اینورتر ها میتوان;اینورتر سری 200 پنتاکس

به مدل DSI-200-K40G1 اشاره کرد.

این اینورتر با اتصال به برق ورودی ۲۲۰V و با فرکانس ۵۰-۶۰ هرتز توان اسمی ای معادل ۰٫۵ اسب بخار را دارا میباشد.

از مدل های پر فروش سری ۴۰۰ هم میتوان به مدل DSI-400-045G3 اشاره کرد.این مدل در ابعاد بزرگ و با مقاومت بسیار بالا با ورودی سه فاز ۳۸۰V و با فرکانس ۵۰-۶۰ هرتز توان اسمی ای معادل ۶۰ اسب بخار دارد.

اینورتر سری 400 پنتاکس

هم چنین برای خرید پی ال سی s7-400 زیمنس به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار داده باشد.

در بخش دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید و ما را از نظرات و پیشنهادات و همینطور تجربه های مرتبط با مطلب با خبر سازید.

اگر مطلب فوق را پسندید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و آنها هم به خواندن این مطلب دعوت کنید.

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 4.5]