پی ال سی چیست و انواع کنترل گر منطقی برنامه پذیر کدام است؟

در مطلب امروز قصد داریم تا به بررسی یکی از بخش های مهم وسایل برق صنعتی بپردازیم که در استفاده دقیق تر و بهینه تر از دستگاه ها کمک شایانی میکند و بسیار حائز اهمیت میباشد.نام این دستگاه پی ال سی یا همان کنترل گر منطقی برنامه پذیر میباشد.

برای آشنایی بیشتر با پی ال سی و انواع آن با ما همراه باشید.

پی ال سی دلتا

plc چست؟

کنترل گر منطقی برنامه پذیر(پی ال سی) چیست؟

در بخش ابتدایی قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که پی ال سی چیست و ماهیت و کلیت این دستگاه را مورد بررسی قرار داده و آن را با دقت توضیح دهیم.

کلمه پی ال سی (PLC) مخفف Programmable logic controller میباشد.از همین سه کلمه میتوان تا حدود زیادی ماهیت این دستگاه را متوجه شد.این سه کلمه در ترجمه به معنای کنترل گر منطقی قابل برنامه ریزی میباشد.

سیستم پی ال سی نسخه به روز تر و مدرنتر سیستم های سنتی میباشد که بر اساس رله های مغناطیسی و تایمر ها عمل میکردند.اما در پی ال سی به دلیل نظارت مداوم بر ورودی ها در رابطه با خروجی تصمیم گیری میشود.

انواع پی ال سی

دستگاه کنترل گر منطقی برنامه پذیر یا همان پی ال سی در کمترین حالت دارای سه بخش زیر میباشد;انواع پی ال سی

  1. منبع تغذیه
  2. پردازنده
  3. یک یا چند ماژول ورودی/خروجی

در ادامه هم قصد داریم تا هر یک از این بخش های پی ال سی را معرفی و بررسی کنیم.

 

ماژول منبع تغذیه پی ال سی

در این بخش از کنترل گر منطقی برنامه پذیر یا همان پی ال سی برق مورد نیاز دستگاه با تبدیل برق AC به جریان برق DC تامین میشود.این برق در بخش های گوناگون دستگاه همچون ماژول ورودی/خروجی و نیز در بخش پردازنده هم پخش شده و برق دستگاه را تامین میکند.در این بخش پی ال سی انواع سنسور ها و محرک ها و نیز چند باک هم دیده میشود.

ماژول پردازنده پی ال سی

این بخش کنترل گر منطقی برنامه پذیر همانند دیگر دستگاه های کامپیوتری بخش اصلی و هسته و مرکز پی ال سی شناخته میشود.در این بخش دستگاه تمامی داده های ورودی و خروجی دستگاه پردازش شده و مورد بررسی قرار میگیرد.در این قسمت دو حافظه RAM و ROM قرار دارد.در ROM این بخش سیستم عامل,برنامه های کاربردی و نیز دیگر برنامه ها قرار دارد و در بخش RAM دستگاه پی ال سی برنامه های متغیر ورودی و خروجی قرار دارد که دستگاه از آن برای کارکردن دقیق تر مطابق نیاز کاربر عمل میکند.

به دلیل وجود RAM در بخش پردازنده پی ال سی برای برنامه ریزی این دستگاه دیگر نیازی به کیبورد و صفحه نمایش نمیباشد.

پردازنده پی ال سی

ماژول های ورودی/خروجی پی ال سی 

این قسمت از کنترل گر منطقی برنامه پذیر وظیفه اتصال محرک ها و سنسور ها دارد تا بلافاصله و بدون فوت وقت متغیر های مختلف مانند;دما,فشار,جریان و … را اندازه گیری کند و ورودی و خروجی دستگاه را بر اساس آن تنظیم کند.

خود این ماژول های ورودی/خروجی در پی ال سی به سه دسته مختلف;دیجیتال,آنالوگ و اینترفیس ارتباطی تقسیم می شود.

ماژول ورودی/خروجی پی ال سی

در ماژول های ورودی خروجی دیجیتال سیگنال های خروجی به صورت دیجیتال ترجمه میشود به بخش های دیگر فرستاده میشود.در ماژول های ورودی/خروجی آنالوگ یک مبدل آنالوگ به دیجیتال قرار دارد که ورودی آنالوگ را به خروجی دیجیتال تبدیل میکند.در ماژول های ورودی/خروجی اینترفیس هم با برقراری اتصال میان پردازنده و شبکه ارتباطی برای اتصال پی ال سی کامپیوتر های دور مورد استفاده قرار میگیرد.

ماژول ورودی/خروجی پی ال سی

انواع کنترل گر منطقی برنامه پذیر(پی ال سی)

در این قسمت قصد داریم تا انواع پی ال سی را مورد بررسی قرار دهیم و به معرفی ویژگی های منحصر به فرد هر یک از آنها بپردازیم.

دستگاه های پی ال سی بر اساس کاربرد و اندازه های مختلفی که دارند به دسته های متعددی تقسیم میشوند و ما در ادامه به بررسی هر یک از آنها میپردازیم. 

انواع پی ال سی

کنترل گر منطقی برنامه پذیر (پی ال سی) مجتمع یا فشرده

اولین مورد و اولین نمونه پی ال سی نوع فشرده یا مجتمع میباشد که چند ماژول آن در یک کیس منفرد جمع آوری شده است.در این مدل ویژگی های ورودی/خروجی دستگاه توسط سازنده تعیین شده و کاربر نمی تواند آنها را تغییر دهد.اما در معدود مدلهایی از این نوع می توان تا حدود کمی ماژول های ورودی و خروجی را تغییر داد.

پی ال سی مجتمع

کنترل گر منطقی برنامه پذیر (پی ال سی) ماژولار

این مدل پی ال سی بر اساس ماژول های ورودی /خروجی و نیز پردازنده های مختلف و کامپوننت های متنوع به دسته های گوناگونی تقسیم میشود.

این نوع پی ال سی بر اساس اندازه حافظه به سه دسته؛کوچک،متوسط و بزرگ تقسیم میشود.

دستگاه پی ال سی کوچک یک مدل کوچک،مستحکم و جمع و جور بوده که در کنار دیگر تجهیزات و دستگاه ها هم قرار میگیرد.این نوع پی ال سی از زبان برنامه نویسی logic و رله ها استفاده میکند و برای جایگزینی رله سخت افزاری،تایمر و…. استفاده میشود.

دستگاه پی ال سی متوسط به طور عمده در صنعت هایی استفاده میشود که امکان اتصال تعداد زیاد ماژول های زیاد پشت پنل را فراهم میکند. 

با اتصال کارت های ورودی/خروجی تعداد زیادی نقطه اتصال ورودی و خروجی فراهم می آید.

پی ال سی ماژولار متوسط

دستگاه پی ال سی با اندازه بزرگ نسبت به سایز متوسط این دستگاه دارای امکانات متعدد و گوناگونی در رابطه با حافظه،زبان برنامه نویسی و ورودی و خروجی ماژول ها دارد.این نوع کنترل گر منطقی برنامه پذیر،اغلب در کارخانه های بزرگ،سیستم های کسب اطلاعات و کنترل مورد استفاده قرار میگیرد. 

پی ال سی ماژولار بزرگ

استفاده از پی ال سی در اینورتر

در این بخش به استفاده از پی ال سی در یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی در صنایع امروز میپردازیم و آن را بررسی میکنیم.

برای اطلاعات بیشتر راجع به پی ال سی s7-400 زیمنس کلیک کنید.

یکی از دستگاه هایی که این روز ها در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اینورتر ها میباشد.اینورتر ها با تبدیل جریان برق از AC به DC بسیار مهم و مورد استفاده در اکثر کارخانه ها و دستگاه های سنگین صنعتی میباشد.

اینورتر ها همچنین با استفاده از برنامه های متعدد و گوناگونی که کاربر به آن میدهد،مورد استفاده قرار میگیرد و خروجی های متناسب با نیاز کاربر را در اختیار وی قرار میدهند.

پی ال سی در اینورتر

در اینورتر ها عمدتا از نوع ماژولار پی ال سی با کامپوننت های متنوع در اندازه های گوناگون استفاده میشود تا کاربری راحت تر و گسترده تری در اختیار کاربر قرار دهد.

هم چنین برای اطلاعات بیشتر و خرید پی ال سی s7-400 زیمنس به لینک مراجعه فرمایید.

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

جمع بندی

در مطلب امروز تلاش کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با انواع کنترل گر منطقی برنامه پذیر یا همان پی ال سی در اختیار شما قرار دهیم تا یکی دیگر از دستگاه های کاربردی و مهم‌در دنیای برق صنعتی را به شما معرفی کنیم.

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد.در صورت مفید بودن مطالب آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و نظرات و پیشنهادات خود را نیز با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]